Hej

Om man har ett beviljat bygglov från 2011 och slutför bygget 2014... Vilken BBR är det man utgår ifrån?
Hur är det med altandörrar som är inköpta 2012... är det krav på att de skall ha säkerhetsglas?
 
Kan ha fel, men jag tror att säkerhetskraven för glas har funnits länge.
 
Bara att kolla i BBR18 eller BBR19 kapitel 8 har jag för mig så står det där. Finns på boverkets hemsida.
 
Hemmakatten
Jag har för mig att det är själva BYGGTILLFÄLLET som avgör vilken bestämmelse man måste följa. Ett exempel är vårt badrum som påbörjades 2 år innan det färdigställdes. Under den tiden hann bestämmelserna ändras 3 gånger.
 
Du utgår från det som gäller vid byggstarten.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
Den lagstiftning som gällde vid datum för bygglovets godkännande är det sen som gäller för hela bygget.
 
Hemmakatten
Jag vet att när själva huset byggdes så gällde vissa regler för badrum. När vi sedan satte i gång med badrummet (hade ett provisoriskt badrum innan) så var det krav på våtrumsskivor i hela badrummet. Blev ett litet stopp igen i badrumsbyggandet och under tiden blev det tillåtet med gipsskivor på vägg som inte hade dusch eller badkar.

Vi fick bygglov maj 2005, huset o innerväggar färdigställdes 2006, och badrummet blev färdigt sent 2007 eller början 2008. Låter dumt att bygga badrum efter regler som inte gäller vid byggtillfället.
 
Redigerat:
Mikael_L
Du blandar ihop boverkets byggregler BBR (lagstiftning) och branschreglerna för byggande av våtrum.

(Eller möjligen är det TS som blandar ihop det, men då har säkerhetsglas i altandörrarna inget att göra med våtrumsreglerna)
 
Hemmakatten
Så är det. Tänkte på branschregler. Men hänvisar inte Boverkets regler till just branschregler för våtrum.
 
Det är bara Boverkets minimikrav som behöver följas.

Branchreglerna kan man i princip strunta i så länge man är villig att ta risken att få skador och eventuellt bli utan ersättning från sitt försäkringsbolag.

Själv valde jag att ignorera branchreglerna eftersom vårt badrum (och resten av huset) i princip är helt utfört i sten och betong, och det därmed inte finns någon risk för vattenskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.