Skall köpa en grästrimmer och en med sladd är uteslutet. Har sett Bosch batteridrivna och deras plastknivar istället för tråd och det ser intressant ut men hur hållbara är dessa knivar? Har även hört att Bosch inte skall vara så bra på kanter vilket är ett måste. Har (snart) 80m städmur som ligger lite över gräsmattans nivå så den måste klara av kanter bra.

Även bensindriven kan vara intressant men har en känsla att dessa kan vara lite klumpiga och tunga?

Budget: 1000-1500

/D
 
Bosch Art 26 Li är BRA!

Plastknivarna håller fint och är lätta att byta.
Men du får passa på stödmuren. Det är väl sten, som sliter styggt på kniven.
 
Ok, det funkar alltså att köra mot kanten? Trodde kniven skulle gå av med än gång?
 
Ser att den finns på Jula för 1449kr.Extraknivar för 89kr/24 pack.
 
Noseone skrev:
Ok, det funkar alltså att köra mot kanten? Trodde kniven skulle gå av med än gång?
Det är klart att du inte skall försöka skära i stenen.
Sten är hårdare än plast!
 
haha, jo men det växer ju ofta gräs inpå sten å med en trådtrimmer så funkar det ju.
 
Skulle lätt välja en trådtrimmer. Fy sjutton för små plastknivar som går av hela tiden. Svärfar har en sådan där och han är inte särskilt nöjd med den. Dessutom antar jag att det är specialknivar som bara passar till Bosch och då blir priset därefter...

För 39:- får du 15 m 1.5 mm tråd på Clas. Har själv en Ryobi med batteri och körde hela förra sommaren med originaltråden och har fortfarande kvar någon meter gissar jag. Dock kör jag inte i så mycket sten men en och annan kvist ryker med.
 
Jag har en Stiga batteritrimmer och kan rekommendera den!
 
Jag kollade på detta förra sommaren och köpte en Flymo Sabre! Är jättenöjd!
Batteriet räcker länge (för min del 2 klippningar mellan laddningarna) och man bär det i en axelrem. 24V batterispänning.

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/tradgardsmaskiner/grastrimmer/flymo-sabre-trim
 
Nu har min Art 26 Li dykt upp. Känns solid. Ligger bra i handen å är inte så tung. Återkommer efter helgen med testrapport.
 
Å nu har jag kört i ca 20 min, till å med på ställen jag inte visste jag hade gräsmatta på :p

Jag lyckades ha av en kniv i slutet men då hade jag kört på en del trästolpar, altan, pallkragar osv. Helt ok, en påse med 10 knivar bör räcka en sommar.

Batteriet va inte fullt när jag starta så den verkar hålla vad den lovar. Skön att hålla i, kunde kanske varit 5 cm längre för att va helt perfekt för mig som är 182 cm men den är längre än de billiga man hittar på stormarknaden.

En 8 av 10 får den.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Jag har kört Art 26 i över ett år nu. En laddning räcker för mig. Och då har jag en ganska stor tomt. Kör i c:a 25min innan batteriet är slut.

Det ÄR en batteridriven 18v klippare. Det är inget monster. Den klarar gräs, om det inte är för högt för då kroknar den snabbt. Den klarar inget grövre än gräs.
Knivarna fungerar bra, jättebra för mig till och med. Har bytt en gång (dvs en kniv). Kör sällan mot sten, så det är nog del av förklaringen för detta.
Huvudet går att tilta lätt, så kantklippning är en fröjd.
Vikt och balans är ok.
 
Läsare sedan en tid tillbaka, första gångspostare!

Varit sugen på en ART 26 ett tag, såg att de har 20% rabatt på Cheapy nu, 1119:- ordinarie! Bara att slå till eller? :)
 
Thorstensson skrev:
Läsare sedan en tid tillbaka, första gångspostare!

Varit sugen på en ART 26 ett tag, såg att de har 20% rabatt på Cheapy nu, 1119:- ordinarie! Bara att slå till eller? :)
Helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.