Funderar lite kring de svenska bankernas rating, det är väl det som styr en del av upplåningskostnaderna som banken har.

Som jag har fått för mig så har bankerna följande rating/kreditvärdighet (enligt mig):

1) SHB
2) Nordea
3) SEB o Swedbank

Om nu alla banker skulle ha samma marginaler och övriga kostnader samt vinst så borde väl då Svenska Handelsbanken kunna ge de lägsta bolåneräntorna (även övriga lån).

Väldigt förenklat förståss eller är man helt ute o cyklar.
 
Jag tycker inte att Handelsbanken har ett ryckte om sig att ge bra räntevillkor men det kanske bara är inbillning.

Däremot är väl det den bank som har de största vinsterna.
 
När vi kollade runt inför köpet av vår bostadsrätt så erbjöd handelsbanken läst ränta. Swedbank ganska lika men efter att ha blivit kallad "lilla gumman" av en dam i växeln så valdes de bort och mina konton flyttades illa kvickt till en annan bank. DNBnor eller vad de heter tror jag har lägst ränta på hemsidan, men hur förhandlingsbar den är vet jag inte. Sen får man ju se till annat också. Danske bank ger ju samma in- som utlåningsränta så de kan ju vara bra om man tycker om att ha en massa pengar tillgängliga på bankkonto.
 
byggankan skrev:
Swedbank ganska lika men efter att ha blivit kallad "lilla gumman" av en dam i växeln så valdes de bort och mina konton flyttades illa kvickt till en annan bank.QUOTE]

Ungefär samma drabbade mig (blev inte kallad lilla gubben men kontentan var ungefär densamma). Avslutade allt jag hade hos Swedbank på grund av mottagandet när vi skulle köpa en bostadsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.