Jag ska inreda en liten verkstad i min källare och kan inte bestämma mig vilken typ av bänkskiva jag ska ha på min arbetsbänk.
Vill gärna att den ska vara 80 cm djup, så alla vanliga billiga bänkskivor går bort.
Materialet ska vara tåligt men ganska viktigt är att det inte kostar skjortan.
Har funderat på att använda golvspånskivor eller annat skivmaterial. De är ju billiga i alla fall. Bäst tror jag hade varit att ha en bänkskiva i ek. Men det blir lite för dyrt.

Vilket material är lämpligt? Skulle man kanske kunna lacka spånskivor och få dem tåliga?
Jag ska sammanlagt ha ungefär 4 meter arbetsbänk.

Alla tankar och förslag mottages tacksamt!
 
MDF är både hårt och snyggare än spånskiva när det blivit målat.
 
Vilken sorts färg blir bäst på mdf? Färgen ska ju tåla lite stryk.
 
Eller varför inte MDF eller golvspån med en plåtskiva på?
 
Formplyfa är ju betydligt tåligare än spånskiva och har en yta som tål fukt och som dessutom går att rengöra när den blivit skitig.

Vad du ska göra på skivan avgör ju valet av material?
 
Kolla om du kan få tag i en billig plåtskiva, då behöve du i stort sett bara regla upp under...
Farsan min kör en 3-4mm plåtskiva med reglar under. På den kan man göra vad fan man vill...
 
Spåntat virke av grövsta möjliga dimension, sedan en masonitskiva ovanpå, kanterna klädda med vinkel järn.
 
slaskman skrev:
Spåntat virke av grövsta möjliga dimension, sedan en masonitskiva ovanpå, kanterna klädda med vinkel järn.
ifall kriget kommer... ;)


MVH
Ronnie
 
  • Gilla
carfre och 1 till
  • Laddar…
Jag har en köksskiva i laminat i mitt garage.
tålig som f-n!
 
I
Eftersom hytan på bänkskivan med tiden blir ganska så ruffig av alla verktyg, märken av såg och borr m.m. så är det inte lönt att satsa på någon skiva. Bättre att göra så här:

Köp spontade bräder/plank, minst 28 mm tjocka. Kapa av till den längd du vill ha på bänken och slå ihop dem till den bredd du vill ha med lim emellan i nåten. (Se till att alla bräder/plank har kärnsidan uppåt.) Om den ligger upp-och-ner när du gör det kan du skruva på (i försänkta hål) 45x70 reglar underifrån i var ände för att få ytan orörd. (Reglarna kan du använda som del i underredet.) Vänd sen på skivan och klä över med 1/8" (3,2 mm) hård träfiberskiva som du blötlägger först och spikar på med fiberplattspik i blött tillstånd så den sträcker ut sig och blir plan när den torkat ett par dygn.

När sen 'bänkskivan' blivit ful kan du bara slita bort träfiberskivan och lägga dit en ny så har du en ny snygg arbetsbänk igen. Den klarar dessutom att slå och hamra på rätt så rejält utan att den brakar samman.
___________________________
Byggaren
 
Var på Bauhaus idag. De hade träskivor 80cm djupa som de kallade arbetsskivor. Kollade inte så noga men tror att priset låg under tusingen.
 
Tack för alla svar. Kul att läsa alla teorier ni har.

Jag gjorde så att jag använder 60 cm's skivor istället. Kom på att det nog blir bättre med det eftersom det är så svårt att få tag på bredare skivor.
Har hittat en nyatohbänkskiva för 479 kr. Så det får nog bli en sådan. Kommer ju se lite trevligare ut också. Den borde tåla en del och den går ju att slipa ner också.
 
Spånskiva, uppe på denna laminatgolv, rester eller ett billigt restparti eller nåt,
Vips så har du första klassens perstorpsskiva i garaget :)
 
slaskman skrev:
Spåntat virke av grövsta möjliga dimension, sedan en masonitskiva ovanpå, kanterna klädda med vinkel järn.
Hej,

Gammal tråd som jag letat upp.
Ni som klätt kanten av tex en arbetsbänk med plåt eller liknande, hur har ni gjort? Vilket material samt hur har ni satt fast det?

Har aldrig sett en bockad plåtprofil hos byggvaruhusen som är såpass lång så den kan klä in en hel skivas kant. Måste kanske gå till plåtisen?

Har ni fräst ner vinkeln i skivan för att få en jämn skiva?

Mvh

Stefan
 
stew skrev:
Har aldrig sett en bockad plåtprofil hos byggvaruhusen som är såpass lång så den kan klä in en hel skivas kant. Måste kanske gå till plåtisen?

Har ni fräst ner vinkeln i skivan för att få en jämn skiva?
Blir vinkeljärn för fult och klumpigt? Det tål ju galet med stryk annars, och köps på långa längder.
Jag hade nog fräst ner åtminstone merparten av järnets tjocklek, men det är ju en smaksak.

Jag inredde mitt pannrum med en gammal köksinredning och använde golvspån till skiva. Eftersom bänken mest fungerar som mellanförvaring och underlag till lite småplock finns det inga höga krav på hållfasthet. Målade gjorde jag med golvfärgen som blev över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.