Jag och min sambo ska snart åka till marbodal och träffa en köksarkitekt för att rita vårat nya kök. Då måste jag ha bestämt mig vilken slags bänkskiva jag vill ha i köket. Jag skulle vilja ha en i massiv ek för det är så snyggt, men jag är intresserad av att höra vad som är bäst? Är det laminat, massivt trä eller kanske sten? Vet ni kanske oxå vad som är dyrast?

Tack för svar
/Icy
 
Trä:
+ Snyggt, levande material, omslipbart, relativt billigt
- Kräver regelbundet underhåll, känsligt för vatten och värme

Laminat:
+ Tåligt, underhållsfritt, billigt, många variationer
- Känsligt för hack och sprickor, "plastigt"

Sten (granit):
+ Outslitligt, vackert, nästan underhållsfritt
- Dyrt, tungt, svårformat

I slutändan är det upp till dig, din smak och din plånbok att bestämma.

// WM
 
Om man tittar på träsidan så finns det ju olika trämaterial, en sak jag är lite orolig för (kanske helt omotiverat) med Ek är ju att ek svartnar om det blir blött eller fuktigt. Kökskivan skall ju vara oljad eller ha någon annan ytbehandling. Men om den är oljad och man skulle slarva lite med att olja in den (det skall ju göras med vissa mellanrum), blir möjligen just Ek fulare om man skulle missa skötseln lite, än andra träslag?

Och vill gärna tillägag till sten delen av föregående inlägg. Alla dom positiva egenskeprna gäller granit. Sedan finns det väldigt vackra marmorskivor, och andra kalkhaltiga stensorter. Dom är alltid mer eller mindre känsliga för sura kemikalier, kan vara sura matingredienser, fel diskmedel eller rengöringsmedel. Även läsk fräter på marmor. Man kan få ringar där det stått en "fuktig" läskflaska, som i princip inte går att få bort.
 
Det finns även mycket snygga måttanpassade rostfria bänkar om man inte vill hålla på att underhålla. Betong är ett annat alternativ. :)

ArkitektVit3.jpg

(bild från marbodal)

Här finns annars lite mer info
http://www.jamjotra.se/sida_90.asp

 
Nackdelen med rostfritt är att repor syns ganska bra i början när bänken är sådär blank och skinande. En elak fläck och en dust med ScotchBrite senare och du har ett område med massa fina små repor (egen erfarenhet).

// WM
 
Angående stenskivor, jag har hört att de är så hårda och stumma så att risken är stor att man av bara farten slår sönder en massa glas och porslin på dem. Stämmer det?
 
Ivårt nya kök har vi en lång diskbänk i rostfritt med bra arbetsytor på båda sidor om hoarna (2 rejäla).Tycker att rostfritt är helt outstanding när det gäller matlagning med slask av både det ena och det andra. Angående repor så ser man dem första veckorna och tycker att det är fult, sedan bryr man sig inte, det skall väl synas att man använder köket, inte har det för utställning.
 
jarlh skrev:
Angående stenskivor, jag har hört att de är så hårda och stumma så att risken är stor att man av bara farten slår sönder en massa glas och porslin på dem. Stämmer det?

Vi har granit bänkskiva och det har jag haft tidigare i andra hus. Har fortfarande samma servis ;D
 
Sweli skrev:
Vi har granit bänkskiva och det har jag haft tidigare i andra hus. Har fortfarande samma servis ;D
Tackar för informationen. Då kanske man vågar slå till med någon sorts sten.
 
Fick min granit bänk och väggskiva idag...GRYMT SNYGGT och mkt praktiskt hoppas jag:p
 
väggskiva???Nyfiken!!
 
ja, jag valde granit på hela väggen bakom också.. blev ganska snyggt:) med en ljuslist så kommer det se skitfint ut..det kräver lite ljus för att funka. Skall ta bild.
 
Jag skulle rekommendera heltäckande rostfritt vid diskhon och valfritt trä/sten (eller laminat) i övriga köket.
40mm tjocklek ger ett mycket rejälare intryck också.
 
Jag har precis flyttat till mellanboende i en lägenhet från 1935. Har gjort en rejäl autosolbehandling av originalrostfridiskbänken.

Bänken är 70 år! OK att formgivningen är lite 'gammalmodig' och det finns bara en ho - men det finns överhuvud taget ingen tvekan vad som kommer in i mitt nya kök! Måttanpassad rostfri diskbänk med rejäl underskiva. Även om ni härinne inte tänker 70 år framöver  ;D ;D ;D finns det ingen tvekan om vad som ekonomiskt är bäst på sikt!

(För övrigt är även kakling och badkar original - djupt, vitt och fräscht! Man kunde bygga på den tiden - kvalitet gällde!)
 
Hej Yonna!
Jag håller inte med alls!
Min farmors farmor släpade med sig en riktigt fet marmorskiva (som hon skulle ha till bakbord) hela vägen från amerika tillbaka till Sverige och den används fortfarande i familjen. En bänkskiva i t ex. granit har minst lika låg livscykelkostnad som en rostfri. Men man ska inte behöver betala multum för stenen.

Kul med badkaret, jag letar också efter ett riktigt gediget gammalt badkar, som kan renovera.
Har du behövt göra någon reemaljering på det?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.