Jag har noterat en sak som förundrar mig:
Installationsmateriel märks ju för vilken ström de får belastas med.
Det är ju inte så märkvärdigt för vanliga vägguttag, de är vanligen märkta 10/16 A och samma brukar gälla för strömbrytare. Det jag tycker är märkligt är att uttag för lampor vanligen är märkta 6A. Det är ju vanligtvis samma säkring för väggutagen och belysningen i rummet.

Vilken säkring ska då användas?
 
Skulle också vilja reda ut detta!

Har sett att det står MAX 6A på de flesta lamputtag, men ändå är de avsäkrade med 10A. Är det tillåtet att göra så? Finns det lamputtag med märkströmmen 10A?
 
Du kan inte överbelasta en lampkontakt. Det finns inga glödlampor med en så stor effekt att du kan ta ut så mycket som 6A ur ett lamputtag!

Men det är klart, gör du en egen koppling så kan man ju lyckas! ;D
 
Jag har för mig att jag såg ett inlägg här med en armatur som va fylld med 40W klara lampor och har för mig att totala effekten va runt 1200w och då ligger man klart på gränsen till 6A iaf.
 
Det är väl så enkelt att du som brukare ska ha lite koll på vad du har och använder
 
elmont skrev:
Det är väl så enkelt att du som brukare ska ha lite koll på vad du har och använder
Detta tycker jag låter lite avigt. OK att det är väldigt specielt med stora effekter i lamp kontakter men att säga att det är upp till brukaren att hålla koll låter inte som de normala reglerna om jag nu inte har missförståt något gruvligt. OM det nu skulle vara upp till brukaren så skulle du kunna säkra en 16A vanligt elutag med 25A för det är up till brukaren att inte fylla den med "tjuvar" och ta ut mer än 16A
 
Snuttjulle skrev:
Jag har för mig att jag såg ett inlägg här med en armatur som va fylld med 40W klara lampor och har för mig att totala effekten va runt 1200w och då ligger man klart på gränsen till 6A iaf.

Var den armaturen försedd med lamppropp?
 
sverre skrev:
Du kan inte överbelasta en lampkontakt. Det finns inga glödlampor med en så stor effekt att du kan ta ut så mycket som 6A ur ett lamputtag!

Men det är klart, gör du en egen koppling så kan man ju lyckas! ;D
... fast med samma resonemang borde man isåfall inte heller behöva strömbrytare med märkström 10A, eller hur...
 
Och en strömbrytare måste bryta strömmen till en lampa med lampstickpropp eller?


Kan lika gärna vara 10 st lysrör eller en tvättmaskin, eller fläkt eller element...
 
... mja, exemplet gällde naturligtvis en strömbrytare som endast går till lamputtaget ifråga... ... för att ställa saken på sin spets...
 
vart köper man sn strömbrytare som endast är avseddd för lamputtag?

Skulle även veta var man köper Blyfri 95 bensin till en saab 95 årsmodell 01? :)
 
... mig veterligen finns inga 6A strömbrytare alls längre. Men frågeställningen är faktiskt intressant att provosera fram ett svar på. I brist på bättre provokation får jag lyfta fram motsvarande fråga vad gäller min panna:

Pannan är och ska avsäkras med 25A 3~. Omedelbart innanför plinten i pannan grenar sig kablaget till olika patroner med 1.5 kvmm ledare och termostaterna har märkström Ith 10A. Man har alltså använt sig av vetskapen att de enskilda patronerna (i icke felfall) inte drar mer än 10A och bara dimensionerat för detta (analogt med lampproppen). Men vad händer i felfallet korslutning i mitten av en patron och säg felströmmen 20A?

Jag vet att installationsförordningen inte gäller inom pannan, men dimensioneringsgrunderna borde vara samma ändå (felfallen är samma). Jag vet också att en jfb tar felfallet ovan, men pannan är före tiden då jfb krävdes och andra felfall kan tänkas.


 
så småningon kommer nån tråd att brinna av i en omgivning som enligt tillverkaren ej kommer att ta eld.
Och lamputtag är som standard utförda för max sex ampere och lampor med passande stickpropp (proppen är också för sex ampere) drar inte mer än max sex ampere, om sedan nån duktig person kopplar på 2,5kw på ett lamputtag och det tar eld kan man väl tycka att han borde veta bättre än att hålla på med sådan han inte behärskar
 
toleransen mot kortslutningsström i en 1.5 mm2 är såpass hög att dina säkringar ska ha stuckit långt innan det blir kritiskt i pannan.
 
Det var som jag anade.
Jag kan inte påsta att min respekt för regelverket ökar med det upplägget. Personligen så anser jag att säkring och materiel ska följas åt, och det är det jag vill ha det till att det faktiskt stod i äldre regelverk, där av frågan.

Det är en ren säkerhets fråga att säkringarna ska hindra kreativa lösningar som 2,5 kW i ett lamputtag. Särskilt med tanke på vad folk tar sig till med el.

Attro på klena kablar. Trefas spisar förundrar mig med:
Förr fanns det regler för hur grova anslutningkablar man skulle använda ink. kompensation för temp. För 16 amp. blev det 2,5 mm^2 PLUS temp.komp., vilket blir ganska grovt med tanke på att det blir varmt.
Idag ansluts spisarna med "sytråd", det är knappast ens 1,5 mm^2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.