Körde en storstädning i garaget här på ledigheten och såg då att jag hade ganska duktigt med mögel under hyllplanen som sitter längst ner mot golven, typ 5cm från golvytan. Inga rostangrepp på verktyg och annat men känns som det bara är en tidsfråga. Det är väl cirka 25 kvm. stort. Har ett element som går igång när det blir för kallt så blir aldrig kallare än 5 grader, sällan under 10.

Har en klimatsensor från verisure I taket och den visar strax över 65 procent just nu, varit över 60 en längre tid och ibland över 70. Sensorn sitter som sagt i taket så vet inte om det blir ännu fuktigare nere på betonggolvet med tanke på hur hyllorna såg ut.

Har någon nå bra rekommendationer på avfuktare? Har avlopp i garaget så ska kunna gå att ansluta slang till den.
Kollat runt lite och Woods SW22FW verkar ju vara ganska populär. Mer pengar än jag egentligen till lägga, men generös garanti och om den håller i flera år är det så klart bättre än något billigt skräp som skär ihop efter ett halvår.
 
Redigerat:
A
Du behöver en sorbtionsavfuktare, dessa arbetar mer effektivt vid låga temperaturer än vad en vanlig avfuktare gör.

Det finns många modeller att välja på så du kan säkert hitta någon i den prisklassen (även om de flesta är dyrare).
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Vid 0 gr i garaget så fungerar en avfuktare med kompressor dåligt , den kan som lägst jobba ned till +2 gr .
Fördelen är att energin den gör av med blir till värme så ngr grader varmare i garaget blir det .
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Jag har liknande problem, och beställde en avfuktare häromdagen för 1995 kr:
Sandstrøm luftavfuktare SDH08L15E

Leverans i slutet på veckan, sedan kan jag återkomma med recension.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Tackar för alla svar, bara fylla på med mer info om det finns!
Har också läst att sorptionsavfuktare är att föredra när det blir för kallt men då det väldigt sällan är under 5 grader i garaget vet jag inte om det spelar så stor roll? Även läst att driftkostnaden för såna är högre men vet inte hur stor sanning det ligger i det.

@Pin ser fram emot en liten recension!
 
Jag har en Woods DS 15 som jag köpte på nätet för 1000 kronor och fungerar som jag tänkt mig i garaget. Om du ska köpa ny är sw 22 bra alternativ. Har en sådan också i vårt pumphus
Finns ofta på Blocket eller FB att köpa
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Kör en vanlig Mitsubishi, viss effekt även nu vid 3 grader. Men för mögel behöver man nog inte jobba så hårt med luftfuktigheten under 5 grader, viktigare när det är varmare.
Men en Woods är nog att föredra för garage, lite bullrigare men bättre luftflöde.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Skulle nog itne köra med "torrbollar".

Testade med en sån och den mängd vätska den sög ut ur luften var väsentligt mycket lägre än med Woods

Jag får ut ca 5 liter per vecka med avfuktare. Torrbollen nån enstaka liter per månad.

Skillnad i effektivitet helt enkelt

En avfuktare värmer även upp utrymmet lite.
 
Antagligen stor skillnad i kapacitet. Men behövs all kapacitet? För mig gör den inte det.
 
A
Ni som kör avfuktare,har ni stängt till ventilationen i utrymmet?
 
  • Gilla
Christerq
  • Laddar…
Tomture61
Bart Bart skrev:
Antagligen stor skillnad i kapacitet. Men behövs all kapacitet? För mig gör den inte det.
Vet inte vad du förvarar i ditt garage eller vilken temp du har .
Har du mätt vilken RH du har ?
 
VI håller ca 10 grader vintertid med självdrag. Jag har aldrig mätt luftfuktigheten.
VI använder garaget mer som förråd än garage. Mycket kartonger, trä, material mm. Allt med andra ord.
 
Avfuktaren jag länkade i #4 anlände igår. Ställde den i garaget igår kväll och startade den. Intryck så långt:
+ Relativt litet format, lätt att flytta
+ Enkel att använda, flera knappar istf flera nivåer på menyer
+ Ganska tyst, iaf läge låg och mellan
+ Tycks fungera som utlovat, avfuktar 8 liter per dygn. Jag tömde sent igår kväll nästan 2 liter och samma tidigt i morse (i läge ”mellan”) dvs 2 liter på 6-7 timmar, men då inte på full effekt.
- Vattenbehållaren fylls snabbt. Troligen för svårt tömma en riktigt stor behållare. Går att koppla slang men jag har ingen golvbrunn i garaget.

Jag tror det är en hel del fukt den ska suga i sig initialt och sedan kommer den inte gå så hårt. Jag har nu ställt in den på 60% luftfuktighet.

När jag kör in våt bil i det här vädret kommer jag att dra in en hel del ny fukt...
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.