Hej på er!

Jag funderar på att sätta in en avfuktare i vår krypgrund. Ingen dyr sorptionsavfuktare utan en kondensavf. typ Woods. Enligt Woods broschyr så rekommenderar de deras mekaniska avfuktare (DS-serien) eftersom de funkar bättre vid låga temperarur. I Råd&Röns senaste test av avfuktare har man dock testat avfuktningskapacitet vid bl.a. låga temp. Och det finns andra billiga avfuktare, tex KCC som verkar funka bra vid låga temperaturer men efter vad jag har förstått så är de inte mekaniska utan elektroniskt styrda.
Vad säger ni? Ska man lita på Woods (dvs är det mekaniska som gäller) eller ska man lita på Råd&Rön?
Vad har ni för kondensavfuktare i era krypgrunder?
 
Har en Woods DS28. Fyra år hittills, funkar fint.
Dock isar den igen när det blir under ca 5 grader, men det gör nog alla kondensavfuktare. Den tar ingen skada.
Troligen kan man slå ifrån den på vintern, när det är så kallt har luften rätt litet vatteninnehåll.
Tänk på att du behöver kunna ta omhand det kondenserade vattnet. En pip ut till utomhus funkar nog dåligt på vintern, bäst är nog att koppla slangen till dräneringen, alt till golvbrunn om man har delvis krypgrund.
 
Tack för svar, Lurvnos!
Vad händer när den isar igen - stannar den automatiskt?

När det vattenavledning från avfuktare har jag hört att vissa bara leder ner det i underlaget, dvs singeln under plasten. Vad tror ni om det?
 
Ja, den bara stannar å väntar tills det har smält.

Att leda ner vattnet under plasten...tja, det klart bättre än att låta bli att avfukta. Det funkar nog bättre desto genomsläppligare marken är. Kanske en stenkista inuti grunden...? Det gäller att bli av med vattnet, inte få akvarium under plasten. Visst, det är inga stora volymer, nån liter per dygn ungefär.
Jag har ett dräneringspåstick som kommer fram inuti krypgrunden, då marken är tät (lera) bygger/byggde man så, nån slags säkerhet för att få bort vattnet från grunden vid översvämmning kanske. Där har jag stuckit ner slangen.
DS28 har möjlighet till slangmontage i den uppsamlingsbrickan som sitter under kylpaketet, men jag upplevde att det rann en del brevid så jag tog uppsamlingsburken och borrade fast en trädgårdsslangsnippel i den och drog slangen därifrån.

En detalj till, jag märkte att DS28 måste stå helt vågrätt annars "pinkar den brevid" å då går vattnet bara runt-runt. Så klura ut ett bra underlag av lämpligt material, jag tog stenplattor. Trä är olämpligt.
 
Jättebra tips - TUSEN TACK!

Sista frågan - hur/med vad har ni tätat ventilerna när ni har satt in avfuktare?
Själv har jag smala ventiler (ca 3 cm höga) som jag funderar på att proppa igen med cellplast (3 cm).
 
Två av ventilerna har jag pluggat med ett plastmaterial typ liggunderlag, fast 5 cm tjockt. Fanns spillbitar på jobbet. De sista två ventilerna är tätade med fogskum, då dess kanter inte var raka å fina. Vid proffsinstallationer av sorbtionsavfuktare har jag sett att de använt fogskum.
I en av ventilerna som är tätade på det första sättet har jag skurit ut ett lämpligt runt hål och tryckt dit en paxfläkt blåsandes utåt, för att i möjligaste mån efterlikna förhållanderna med en sorbtionsfuktare och skapa ett litet undertryck i grunden.
Bra att du kom på att ventilerna ska tätas, glömde nämna det. Annars får man ju "torka hela världen" ;)
En digital hygrometer från clasohlson, modifierad så att känselkroppen sitter i änden på en kabelbit, kröner installationen och ger enkelt en indikation på att allt funkar som det ska. Det finns även trådlösa hygrometrar numera.
 
I min krypgrund från -94 satte jag i somras in en billig avfuktare köpt på stormarknad för ca 1200 kr. Den avfuktar 10-15 L vatten /vecka.

Vattnet har jag lett ner till en 25 L balja bredvid och då har jag fått ställa avfuktaren på ett stativ med högre läge än baljan. Jag funderar på att installera en 220 V pump med flottör som kan pumpa ut vattnet antingen automatiskt eller med manuellt tillslag. Finns på tex Biltema för några hundra.

Nu till min fundering:
Eftersom man sätter igen ventilationen i grunden, så innebär det att eventuell radongas ej ventileras ut, utan skulle kunna sugas in i huset eftersom det är undertryck där pga frånluftsfläkt. När jag byggde huset valde jag krypgrund just för radonsäkerhet. Det finns nämligen radon i marken i området.

Med tanke på detta måste man kanske ändå välja det dyrare alternativet med sorptionsavfuktare som ger ett undertryck i grunden ? Har någon kunskap om detta ? Är det någon som vet årsförbrukningen i kWh för en sådan ? Finns det alternativ till Munters ?

Projektet börjar nämligen svälla ut när man ska ha avfuktare, vattenpump, fläkt osv.
 
Nu spekulerar jag lite:
Enligt vad jag har förstått så är elförbrukning på sorptionsavfuktare inte mindre än kond.avf.
Skulle nog tro att en paxfläkt "a la Lurvnos" funka för att skapa ett tillräckligt undertryck i krypgrunden. Även om den fläkten inte har lika stor kapacitet som ventilationen i huset har du ju tilluft i huset som minskar undertrycket men grunden bör ju vara ganska tät.
Varför inte också lösa vattenavledning "a la Lurvnos" ?
 
Själv har jag puttat i en Munters Homedry 11Y som är en sorptionsavfuktare och tätat alla ventiler. Det enda som behöver köpas till är några meter spirorör. Helt klart värd dom 13000:- som den kostar.

"Våtslangen" som går ut från huset har jag bara märkt "varmluft" från, har inte kondenserat ner på marken iaf (hade en burk under tidigare fall i fall).
 
Amcor dc-10. Kostar ca 2500 kr.

/Björn
 
Vad är vitsen med en luftavfuktare?.....antagligen för att få ner fuktigheten.......för de flesta som idag bygger med krypgrund räcker det antagligen med att köpa någon billig avfuktare för 2000-3000:- och täta grunden. Om man inte har extrema markförhållanden. Men vill man slösa så är det bara att köra på med en Munters Homedry 11Y. Den är säkert bättre, men om man får låga värden med en billig avfuktare så tycker inte jag att men behöver oroa sig och köpa en betydligt dyrare........målet är ju trots att komma ner till en acceptabel nivå av luftfuktighet.
 
@zyce:
Jag har också skaffat en HomeDry 11Y, drygt en vecka sedan.
Men den har stängt av sej med övertemp-larm två ggr nu.
Har Du märkt ngra sådana problem ?
Ska kolla med Hemma-butiken och/eller munters i morron.
/Andho
 
http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=3143&WCI=wiTest

Test av avfuktere.

Vi bygger med Modulenthus och får då med en Amcor DC-10 som tydligen är ineffektiv vad gäller hur mycket vatten den avfuktar per kilowattimme. Tydligen ska det räcka enligt Modulenthus. Men då har vi en oventilerad varmgrynd med diffusionsspärr och isolering mot marken. Det ska inte kunna komma in så mycket fukt.

Vi har också dräneringsrör från avfuktaren kopplat direkt till dagvattnet.

/Björn
 
AndHo skrev:
@zyce:
Jag har också skaffat en HomeDry 11Y, drygt en vecka sedan.
Men den har stängt av sej med övertemp-larm två ggr nu.
Har Du märkt ngra sådana problem ?
Ska kolla med Hemma-butiken och/eller munters i morron.
/Andho
Har inte haft några problem alls med min faktiskt. Inte vad jag upptäckt åtminstone. Den ligger på och kör lite då och då där nere.

/Michael
 
Ok tack zyce,
Pratade med trevliga Lena på Hemma-butiken, och hon skulle kolla med Munters och återkomma. Tog mindre än kvart så ringde hon tillbaks och meddelade att Munters skickar en ny, för "så ska det inte vara".
Har iofs inte fått den än, men bra respons o service så här långt iallafall.
/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.