Hej

Har länge suktat efter ny skruvdragare men aldrig slagit till, men med köksrenovering i planerna får det nog bli en ny dragare.
Användningsområde/viktigt för mig:
- Allmänna renoveringar hemma, går igenom rum för rum när andan faller på. Så mycket gipsskivor mao.
Skruv i olika dimensioner. Gips, trä, OSB osv.
- Dosfräs till eldosor osv...
- Vill ha en som täcker det mesta jag gör. Inte nödvändigtvis slagfunktion. Har en billig sladdriven slagborrmaskin för det men "allt" annat
- Låda till dragaren
- 2 batterier
- Helst med 13mm chuck
- Ofta åker skruvdragaren fram varje vecka, vissa perioder varje dag, andra kan den stå ett par veckor dock. Priset bör spegla detta. Tänker mellan 1000kr och 1600kr
- Har inte så mycket andra batteridrivna verktyg att ta hänsyn till, cirkelsåg, slipmaskiner o liknande är med sladd.


Har hittat två intressanta, vilken tror den samlade expertisen är bäst för mig?
- Hitachi
- AEG

EDIT: La till om 13mm chuck
 
Redigerat:
Jag slog till på denna, men då får du ju inte 18v som i dina två exempel.

Sladddriven slagborrmaskin ersätter inte en slagskruvdragare, då det är två olika funktioner.
 
Oj, missade att kampanjen var slut. Då rymms den inte längre under din budget. Sorry
 
nimhed nimhed skrev:
Jag slog till på denna, men då får du ju inte 18v som i dina två exempel.

Sladddriven slagborrmaskin ersätter inte en slagskruvdragare, då det är två olika funktioner.
Slagskruvdragare tror jag inte jag är intresserad av. Vill kunna använda samma maskin att borra och skruva med och det går väl inte med en slagskruvdragare va? Men tack för förslaget:)
 
Slagskruvdragare handlar för mig mest om att man slår i skruven. En stor fransk bult blir inte längre något problem.

Vill man kunna borra i tegel finns det även varianter för det.

Jag hade inte rekommenderat en batterimaskin för borrning i betong, men det finns nog de som hävdar annorlunda.
 
nimhed nimhed skrev:
Slagskruvdragare handlar för mig mest om att man slår i skruven. En stor fransk bult blir inte längre något problem.

Vill man kunna borra i tegel finns det även varianter för det.

Jag hade inte rekommenderat en batterimaskin för borrning i betong, men det finns nog de som hävdar annorlunda.
Nä, jag har en borrmaskin med sladd för det. Vill ha en allroundmaskin som funkar till de mest basala göromålen i villan: Borra i trä och metall, dra skruv i olika dimensioner, dosfräs i skivmaterial så som gips, osb och spån....
 
Hitachi maskinen är trevlig, AEG har lite smidigare batteribyte interface. Men tror inte det spelar någon större roll.

Jag hade köpt en Makita, Ryobi, Cocraft eller Meec bara för att kunna ha samma batteri till grästrimmern
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Har tänkt på det med fördelen med att kunna köpa nakna maskiner. Men varje gång jag hållit i en Ryobi kommer jag på bättre tankar:) Gillar känslan av kvalitet som de lite finare märkena har (utan att gå överstyr med endast blå bosch eller annat proffs ärkebiskop)

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hitachi maskinen är trevlig, AEG har lite smidigare batteribyte interface. Men tror inte det spelar någon större roll.

Jag hade köpt en Makita, Ryobi, Cocraft eller Meec bara för att kunna ha samma batteri till grästrimmern
 
Ja, jag tycker att både Cocraft och nya Meec känns bättre än Ryobi att hålla i. Även biltemas skruvdragare funkar bra. Eftersom man som privatperson inte använder grejorna hela dagarna tycker jag det inte är lika viktigt att ha lägsta möjliga vikt. Batterierna verkar hålla bra nuförtiden och alla maskinerna är starka.
 
Ryobi håller fint för den inte så avancerade hemmafixaren. Jag eldade upp min skruvdragare med jättestor Hålsåg i tjock mdf. Men det var handhavandet och inte maskinens fel.
Funderar du på AEG kan du lika gärna köpa Ryobi då det är samma hårdvara. Då tycker jag du ska kolla på en makita istället.
 
Jag skulle rekommendera 10.8 v skruvdragare ex Makita eller Dewalt. Enda som motiverar att köpa en 18 volt maskin är om man kommer borra mycket i hårda material.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…

Bästa svaret

Fairlane
Jag har lillebror till Hitachi-maskinen. 10.8 V med dubbla 3 Ah batterier. Jag tycker den är suverän. Lätt, stark så det räcker, lättdoserad etc. Du borde bli nöjd med storebror. Jag var inne på den blå Boschen på 10.8 V, som var 200 billigare. Den passade dock inte mina små händer. Jag skulle råda dig att testa att hålla i den och se vilken som passar dina händer.
 
Var och klämde på Hitachin idag och den kändes bra i handen. Ska kolla in AEG:n imorgon men det lutar åt Hitachin i nuläget, tycker inte AEG:n verkar vara värd 500kr extra.

Dock verkar AEG:n få bättre kritik i diverse tester ex Gör det själv.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har lillebror till Hitachi-maskinen. 10.8 V med dubbla 3 Ah batterier. Jag tycker den är suverän. Lätt, stark så det räcker, lättdoserad etc. Du borde bli nöjd med storebror. Jag var inne på den blå Boschen på 10.8 V, som var 200 billigare. Den passade dock inte mina små händer. Jag skulle råda dig att testa att hålla i den och se vilken som passar dina händer.
 
F
A Agorazo skrev:
Har tänkt på det med fördelen med att kunna köpa nakna maskiner. Men varje gång jag hållit i en Ryobi kommer jag på bättre tankar:) Gillar känslan av kvalitet som de lite finare märkena har (utan att gå överstyr med endast blå bosch eller annat proffs ärkebiskop)

Då är det ju absolut Makita 18V du skall satsa på, bättre utbud på nakna maskiner hittar du inte. Finns för mycket bra pengar då och då. Har 6 eller 7st 18V och 4st 10,8V Makita och är mycket nöjd med dom.
 
Uppföljning: Blev Hitachi dragaren tillslut. Låg bättre i handen än AEG:n och var något billigare pris. Blev då istället pengar över till bordscirkelsågen jag suktat över:D
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.