Lägger upp ämnet i denna del av forumet istället då detta troligen är det rätta stället. Någon moderator får gärna ta bort den gamla tråden

Nu till ämnet:
Har nyligen köpt hus där det finns ett gamalt uthus/verkstad på tomten med ett inrett rum (isolerat i tak, väggar och golv). Huset är minst 70år gammalt men har byggts om under åren och rummet inreddes troligen i början av 80-talet. Dock var det en väldigt otrevlig lukt i detta rum (nästan frän).

Tänkte därför att jag skulle fräscha till det och tog ner väggarna (spånskiva) och satte gips och slängde ut den gamla plastmattan, målade taket osv. Men lukten var kvar och jag insåg att den kom från den gamla torpargrunden (eller mullbänksgrund?) då lukten helt klart sitter i golvskivorna. Började bryta upp golvet och upptäcker lite vitt mögel här och var på bjälklag, blindbottnen och isolering. Blindbottnen består av alla möjliga skivor (asfaboard, spånskiva, plywood mm.) Därefter isolering och sedan spånskiva (Dessa skivor tycks stinka värst) med plastmatta. Bjälkarna vilar i princip på jorden/stenar, och på vissa ställen är de till och med inbäddade några centimeter i jorden (se bild).

Hur skalla man fortsätta detta arbete för att det ska bli så bra som möjligt? Ska man gräva ur något? Eller räcker det med att skippa isoleringen till golvet? Som ni ser på bilden utanför huset så existerar inga ventiler till grunden och själva grundmuren verkar också ligga några dm innanför fasaden (se bild)?

Funderar på att lägga furugolv rakt på bjälkarna, jag tänker att grunden då kan "andas" ut fukten genom golvet? är det rätt tänkt?
 
  • 2010-06-28 23.08.48.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-06-28 23.10.16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-06-28 23.11.15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05876.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är inte helt hemma på olika sorters grunder, men jag trodde att mullbänk var vanligt för mycket mer än 70 år sedan. Idén är att eventuell fukt skall ventileras upp genom golvet och det skall inte vara några ventiler på utsidan av grunden. Det oisolerade trägolvet bör vara skurgolv och inte vara behandlat med olja eller lack. Om jag förstår dig rätt så är det i efterhand som detta rum isolerats och inretts i ett tidigare oisolerat uthus. Har det alls varit golv i huset från början? Hur är marken som reglarna ligger på? Är det fuktigt någonstans? Det kanske är poäng att gräva ur en del. En förutsättning för att en mullbänk skall fungera lär vara att marken lutar från huset på alla sidor.

Erik
 
Det kan säkert ha varit jordgolv tidigare, jag misstänker även att all isolering kom dit i början av 80-talet. Nästan hela uthuset har tilläggsisolerade väggar och tak. Men inte golvet, förutom i det här rummet då.
Golvet i de övriga ytorna i huset är av allt möjligt material, bräder, spånskivor och andra olika typer av skivor. Han har väl tagit vad han hittade helt enkelt. Under golvet direkt mot bräderna ligger det ett lager vanliga naturstenar (5-10cm stora) och under dessa är det jord. Under det inredda rummet är det jord blandat med sten, som syns på bilderna. Jag har grävt lite i jorden och efter någon dm blir jorden mörkare = fuktig.
 
Det går ju att gräva ur lite och fylla på med kapilärbrytande material, lecakulor. Finns nog dom som gjort det på forumet som kan berätta mer...
 
Det är ju lite grand fråga om att göra en ny grund till ett befintligt hus. Det blir troligen fråga om ett stort jobb för ett mediokert resultat. Om du gräver ur och ställer några lecablock för att bära upp bjälklaget kan det hålla ett tag. Antingen ordnar du ventiler utåt och isolerar bjälklaget eller så kör du oventilerad grund och oisolerat furugolv. Om du har planer på att huset skall stå kvar om 100 år krävs det antagligen större insatser.

Erik
 
Tack för svaren! Skönt med lite respons på det man går och funderar på, när man inte har en aning....
Grävde lite i hörnet och upptäcker att "grundmuren" inte är någon höjdare. Det är bara mindre stenblock som varit staplade som en mur, ingen murbruk eller något. Så syllen, eller vad det heter, ligger också i jorden. Pga. den bristfälliga grundmuren har alltså jord kunnat ta sig in genom muren. Kunde i stort sett gräva mig ut och upp till marken på utsidan. Grundmuren är även låg, slutar nästan i samma höjd som marknivån runt huset. Så jag misstänker att marknivån en gång i tiden varit lägre runt huset. Att gräva är ett helsike, stenar överallt...

100 behöver inte huset hålla, men kanske 15-20år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.