Spelar det någon roll vilken årstid man fogar inomhus? Min tanke är att det är bättre att foga på vintern, när det är låg luftfuktighet, för då är eventuella glipor som störst, när materialen dragit ihop sig som mest (om det är material som påverkas av fuktighet). Ligger det något i det?

Jag tycker nämligen att det känns som att det är vid den här årstiden fogarna i huset mellan väggar och tak gillar att börja spricka. Jag tänker att om man fogar på sommaren, när ytorna man fogar ihop eventuellt har svällt och närmat sig varandra, och det sedan kryper isär på vintern, så töjs fogen ut mer än man fogar på vintern. Men fog kanske är lika benägen att släppa när den pressas ihop mer än den var ihoppressad vid fogtillfället?
 
BirgitS
Det finns fogmassor som är mer eller mindre flexibla så det kan vara bra att välja en med hög elasticitet. I de flesta fall är det bättre att välja en övermålningsbar fog i stället för silikon.

Men jag har inte hört tidigare om någon som har funderat att vänta med att foga pga. årstiden.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns fogmassor som är mer eller mindre flexibla så det kan vara bra att välja en med hög elasticitet. I de flesta fall är det bättre att välja en övermålningsbar fog i stället för silikon.

Men jag har inte hört tidigare om någon som har funderat att vänta med att foga pga. årstiden.
Jag kan vara något banbrytande på spåren här!

Nej, men att det skiljer i kvalitet på fogmassor har jag förstått. Jag bor i ett nybyggt hus och än så länge är det mest tillverkarna som har fyllt på där det har spruckit, så jag har inte koll på vilken typ de använder.

Jag har bara fyllt i lite här och var vid köksbänkar och badrumsdetaljer med nån silikon köpt på ICA och det har faktiskt hållit väldigt bra än så länge. Men det blir ju inte samma rörelser där som mellan tak och vägg.
 
BirgitS
Det är nog mest rörelser just när huset är nytt också.

Ja, vid köksbänken och i badrummet är det ju bäst med silikon (sanitets/våtrumstyp).
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.