Hej,

Jag blir inte riktigt klok på vad jag ska välja för apparatdosa till Schneider renova kombiram (https://www.ledshopen.se/renova-kombiram-ytterram).

Behöver ett djup på 34mm pga. plyfa, gips och kakel. Någon som har monterat liknande och vet vad som gäller? Sett att Schneider har egna multidosor för två uttag/strömbrytare men jag brhöver tre. Är det följande som gäller tro?: https://www.kjell.com/se/produkter/...der-electric-multifix-apparatdosa-vagg-p67733



Med vänlig hälsning!
 
Redigerat:
Går med i princip med vad som helst. Så länge du kan koppla ihop dosorna.

Kollade din länk nu. Är du säker på att det är rotdosor du ska ha?
 
nimhed nimhed skrev:
Går med i princip med vad som helst. Så länge du kan koppla ihop dosorna.

Kollade din länk nu. Är du säker på att det är rotdosor du ska ha?
Skulle du kunna länka ett exempel? De dosor som jag köpte visade sig inte funka då de har rör för flexi/VP åt båda håll, så de blir inte tighta nog för kombiramen.

Rotdosa? Jag har lite dålig koll på alla olika benämningar..
 
D
J Jonaskaboonas skrev:
Hej,

Jag blir inte riktigt klok på vad jag ska välja för apparatdosa till Schneider renova kombiram ([länk]).

Behöver ett djup på 34mm pga. plyfa, gips och kakel. Någon som har monterat liknande och vet vad som gäller? Sett att Schneider har egna multidosor för två uttag/strömbrytare men jag brhöver tre. Är det följande som gäller tro?: [länk]



Med vänlig hälsning!
Det här är en bra och billig sort.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/apparatdosa-2000023485
 
D datja skrev:
Det här är en bra och billig sort.

[länk]
Tror som nämnt inte att den funkar då det inte blir tight nog i och med flex/VP-kopplingarna åt båda håll... eller?
 
Vilken dosa var det du redan hade köpt? Du ska ha en där du kan plocka bort stutsar och klicka i två dosor i varandra, tex schneider multifix
 
När du vill ha tre dosor på höjd plockar du av stutsarna åt båda hållen på den som sitter i mitten.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D
J Jonaskaboonas skrev:
Tror som nämnt inte att den funkar då det inte blir tight nog i och med flex/VP-kopplingarna åt båda håll.
Jag har själv monterat sådana dosor ihop för täckramsmonterade apparater. Du sätter ihop apparatdosorna i varandra mha fästena på de slätare sidorna.
 
D datja skrev:
Jag har själv monterat sådana dosor ihop för täckramsmonterade apparater. Du sätter ihop apparatdosorna i varandra mha fästena på de slätare sidorna.
Jahaaa, vrider den 90 grader helt enkelt? Ibland blir det tydligen så mycket i huvudet att man inte lyckas lista ut det simplaste. Tack!
 
D
J Jonaskaboonas skrev:
Menar du att den här skulle funka? [länk]

Framgår så dåligt med information om att det skulle funka på deras sida isåfall.

Jag hade köpt:
[länk]
De där från Bygma är samma slag som jag länkade till. Har du försökt sätta ihop dosorna så de bildar en rad?
 
Precis! Den du köpt funkar inte för att allt sitter fast i ett stycke på den. Och så ska du köpa dosa för dubbelgips, det blir för mycket med en dosa för trippelgips
 
D
J Jonaskaboonas skrev:
Jahaaa, vrider den 90 grader helt enkelt? Ibland blir det tydligen så mycket i huvudet att man inte lyckas lista ut det simplaste. Tack!
Precis! Nu kom du på det själv. Dosorna saknar riktningskrav.
 
Var drar man tråden genom dosorna? Sätter extra slang mellan dem?
 
D
lisaskywalker lisaskywalker skrev:
Precis! Den du köpt funkar inte för att allt sitter fast i ett stycke på den. Och så ska du köpa dosa för dubbelgips, det blir för mycket med en dosa för trippelgips
Den han redan har köpt borde fungera utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.