Har murat upp en kanalmur med tegel. Dvs två tegelväggar med isolering mellan. Däremellan planerar jag att dra elen och gå in bakifrån in i apparatdosan. Har googlat att det är populärt att använda spårdosor eller vanliga apparatdosor som man sedan putsar in. Men här ska eluttaget sitta på en oputsad tegelvägg.
Tacksam för rekommendation på apparatdosa och hur man monterar denna på ett bra sätt.
 
C
D Drövel skrev:
Men här ska eluttaget sitta på en oputsad tegelvägg.
Har nog aldrig sett en infälld apparat i en oputsad tegelvägg. Utan det brukar vara utanpåliggande, potentiellt med kablar/rör som kommer in bakifrån genom väggen.

Men vill du ändå lyxa till det med infällda apparater skulle jag kolla på Attemas spårdosor. De kan du mura in i ett minimalt cirkulärt urtag i teglet (som döljs av ramen) och sedan komma in med rör/kabel bakifrån.

Rund infälld apparatdosa från Attema med plastlock, designad för installation i tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaren! Jag får testa mig fram med spårdosan i första hand då verkar det som. Funkar inte det ev med en rotdosa.
 
D Drövel skrev:
Tack för svaren! Jag får testa mig fram med spårdosan i första hand då verkar det som. Funkar inte det ev med en rotdosa.
Hej jag skulle använda en sådan här https://www.elbutik.se/product.html...JlotpUfkD7U4TqyIWFaEVUdiI4dPxzTRoCA6YQAvD_BwE
Jag gör liknande jobb med jämna mellanrum som installations elektriker. Dosan är lätt att använda och du kan ta upp hål där du behöver för flexslangen.
 
  • Gilla
Drövel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.