Jag har en värmepump som jag tänkte koppla ihop så mycket jag kan själv innan jag ringer firman för att göra det sista.

Har anslutningar som på bilden är märkta som nr 2 och 3. Tvåan mäter ca 19mm och trean 27mm. Motsvarande anslutningar finns på utedelen.
Röranslutningar märkta med nummer 1 till 5 på ett blekt bord, nr 2 och 3 är fokus för frågeställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon hjälpa med med vilken typ av anslutning det är? Gärna om man även kan ange ett rsk-nummer.

Jag frågade på rinkaby rör, med de beblandar sig inte med denna typen an anslutning utan hänvisade till dahl eller ahsell.
 
Grymt! Tack!

Ganska sjukt att jula, men inte rinkaby, har det.
 

Bästa svaret

Det från jula passar inte.
Är troligen 1/2” 5/8”
 
J Je84 skrev:
Det från jula passar inte.
Är troligen 1/2” 5/8”
Är du säker? Känns som de mått som anges 6, 35mm och 9,53mm är själva röret och inte anslutningen, eller?
 
A
nimhed nimhed skrev:
Är du säker? Känns som de mått som anges 6, 35mm och 9,53mm är själva röret och inte anslutningen, eller?
ja det är rören som anges
mät innerdiametern
27mm finns nog inget inte ens muttergrepp
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
ja det är rören som anges
mät innerdiametern
27mm finns nog inget inte ens muttergrepp
Ah, då fattar jag! Då får jag mäta igen då.
 
Det mindre röret kan vara 9,53mm och det grövre 15-16mm.
Finns det slangpaket även för dessa dimensioner?
 
J Je84 skrev:
Det från jula passar inte.
Är troligen 1/2” 5/8”
Helt klart verkar det vara som du säger. Observant måste jag säga.

Det var lite svårare att hitta dessa dock.

Finns det inte färdiga slangpaket med dessa dimensioner?
 
richardtenggren
Jag ringde en kylfirma som sålde rör till mig när jag letade, på Ahlsell hade man bara stora rullar har jag för mig.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Vet inte om det finns färdiga kit men troligen inte. 3/8 = ca 9.5mm 1/2 = 12mm 5/8 ca 15.8mm
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Enklaste sättet att ta redan på om gasen är uppsugen till behållaren eller inte i en begagnad demonterad LVVP?
 
A
nimhed nimhed skrev:
Enklaste sättet att ta redan på om gasen är uppsugen till behållaren eller inte i en begagnad demonterad LVVP?
Töm och väg gasen, enda sättet.
 
electroluxaren skrev:
Töm och väg gasen, enda sättet.
Hmm, låter jobbigt.

Kan man säga något generellt om vad normal kutym är vid nedmontering? Sugs den tillbaka, eller suger man upp den till en extern behållare?
 
Normalt är att man sätter den på acläge och suger ut gasen i utedelen. Men är den nedplockad av en glad amatör så finns det inga garantier för att han gjorde så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.