Vi har precis köpt en gård med stora gräsytor, totalt rör det sig om drygt 11 hektar gräsytor, men det är nog cirka 1 hektar som ska klippas med åkgräsklippare, resten arrenderas ut till en lokal bonde. Då det är för dålig mark (en del sluttningar, lite stenigt och liknande) så är det inte aktuellt med en robotgräsklippare. Jag har kikat en del på Husqvarnas minsta rider med hydrostat (112c) men den har bara 85 cm brett klippdäck, i andra änden av skalan återfinns en traktor från al-ko (Solo by AL-KO T 15-110.6 HDS-A Bio) med 110 cm brett klippdäck och det känns ju som om det gör att man kommer fram med gräsklippningen fortare. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa maskiner? Eller för den delen förslag på andra gräsklippare som är bättre? Budgeten ligger nog på max 25 000 kr.

Som jag ser det är ju fördelen med ridern att det är lätt att köra runt hinder, min fru gillar planteringar och utemöbler :) Medan fördelen med en traktor väl är att den är starkare och förstås också har bredare klippdäck.
 
Jag klipper strax över 9000 kvm med en gammal stiga park pro med hydrostat och 121cm brett klippdäck. Det tar tid och jag hade egentligen velat släppa upp längden på gräset på vissa av de ytorna,men då blir det svårklippt när det väl ska klippas. När denna maskinen ger upp har jag planer på att köpa en mindre åkgräsklippare eller en robot för att klippa ytorna närmast huset. Sedan är tanken att komplettera det hela med en fyrhjuling och slaghack så att man inte behöver klippa lika ofta på övriga ytor.

Jag klipper gräset avsevärt mycket fortare än vad grannen gör med sitt 90cm klippdäck. Blir det ingen robot/fyrhjuling nästa gång blir det en lika stor maskin, om inte en större.

Du kan inte få bonden att klippa delar av de ytorna på 1 ha?
 
N NoOne2k skrev:
Jag klipper strax över 9000 kvm med en gammal stiga park pro med hydrostat och 121cm brett klippdäck. Det tar tid och jag hade egentligen velat släppa upp längden på gräset på vissa av de ytorna,men då blir det svårklippt när det väl ska klippas. När denna maskinen ger upp har jag planer på att köpa en mindre åkgräsklippare eller en robot för att klippa ytorna närmast huset. Sedan är tanken att komplettera det hela med en fyrhjuling och slaghack så att man inte behöver klippa lika ofta på övriga ytor.

Jag klipper gräset avsevärt mycket fortare än vad grannen gör med sitt 90cm klippdäck. Blir det ingen robot/fyrhjuling nästa gång blir det en lika stor maskin, om inte en större.

Du kan inte få bonden att klippa delar av de ytorna på 1 ha?
Det är nog mest att vi inte vill ha in traktorn (stor jordbruksmaskin) på gräsytorna kring husen, men nu hittade jag den här maskinen: https://eu.cubcadet.com/se/produkte...enduro-serien-xz1/detaljer/ean/4008423866308/ som såg intressant ut, en spakmaskin, över budget i och för sig, men det kan ju kanske vara värt det? :)
 
Husqvarna rider är rätt alla dagar i veckan, traktor är bara skräp i de prisklasserna vi pratar om. Köp en med 112 däck så går det relativt snabbt. Köp en begagnad så kommer du långt för de pengarna.
 
C
K KJE skrev:
Då det är för dålig mark (en del sluttningar, lite stenigt och liknande) så är det inte aktuellt med en robotgräsklippare.
Vi har klipper också stora gräsytor i lite tuffare terräng och kunde konstatera att 214TC inte funkade för ändamålet. Den körde fast i dikesrenar och liknande och kändes helt enkelt inte tillräckligt "terränggående" för att vi ens skulle våga köra in den i lite ojämnare terräng. Sen testade vi 316TsX AWD och den funkade riktigt bra men var helt enkelt för dyr för vår budget, både i inköp och driftkostnad (båda klipparna formligen slukar bensin).

Så vi var väl rätt tidigt inne på att det är något begagnat som gäller. Riders har väldigt höga priser på andrahandsmarknaden, så det slutade med en Kubota F1900 där vi fick mycket mer maskin för pengarna. Men ändå till ett pris som tyvärr spräcker din budget rätt rejält. Om jag inte får fel bild av dina förhållanden så tror jag inte du hittar en maskin som du blir nöjd med för de pengarna. Men kolla för all del med din lokala handlare om de har några demomaskiner du kan få låna hem.

Sen är sten och åkgräsklippare (eller rotorklippare i allmänhet) en extremt dålig kombination. Det är något du måste fixa till, eller så måste du välja en annan metod att klippa enligt min åsikt.
 
25000 är jag rädd är lite för lite pengar, speciellt om det är lite ojämnt och kuperat är maskinen lite för vek. Ett åk som inte orkar gör bara ägaern/föraren förargad.
John Deere är bra, 35-40 skulle jag tro.
Buy quality, cry once.
 
Fotografen Fotografen skrev:
John Deere är bra, 35-40 skulle jag tro.
Vilken Deere får du för de pengarna som skulle klara tuffare terräng? Det är först vid x500 serien som man får lite mer trädgårdstraktor och mindre gräsklippare. Men de är å andra sidan riktigt fina, dock rejält över budget.
 

Bästa svaret

Köp inte en 112c eller liknande i den serien, de är mycket klenare än de större ridervarianterna som 213c osv. 214TC har 2 cyl motor som förvisso är stark men ack så törstig, detsamma gäller kawasaki motorerna i de större dyrare maskinerna. En encylindrig maskin med lägre effekt räcker ofta speciellt om man struntar i bioklipp. De är mycket snålare.När det gäller framkomlighet så är såklart AWD fint men med hjulvikter, vätskefyllda däck, bakre vikt samt ev grövre däck så kommer man faktist fram riktigt bra och det är stor skillnad mot en standardmaskin utan ”tillbehör”. Sten är som tidigare sagt inget du ska ha i kombination med rotorklippare men har du bara tillräckligt hög klipphöjd så är det säkert inget problem. Se till att klipparen du väljer INTE har timade knivar dvs att de drivs av en kuggrem, detta finns bland annat på Stiga Park med 95c däcket (2 knivar) men även på äldre HQ rider med 3 knivar. Problemet är att när det tar i så kan knivarna slå i varandra med följdskador. När det gäller HQ rider så är det olika upphängning på klippdäcket beroende på årsmodell och typ. De äldre har alla helt fritt flytande däck dvs om det går upp eller ner eller lutar i sidled så kommer klippdäcket att följa med. Lite nyare så är det bara upp/ner som följer med OM det inte är en dyrare modell. Detta tycker jag är extremt viktigt på min kuperade tomt men kan vara helt oviktigt på en plan villagräsmatta. Klipparen jag har själv är en Rider 13 Special. Den har 344cc encylindrig toppventilsmotor som är relativt snål, helt fritt följande 97cm klippdäck med bakutkast, nåt jag vill ha då jag inte klipper tillräckligt ofta för att multiklipp/bioklipp ska fungera på min gräsmatta. I din sits med din budget hade jag försökt hitta antigen en fin Rider 13/16 eller kanske en Toro GroundsMaster med dieselmotor. En John Deere 332 diesel skulle kanske kunna gå att hitta begagnad för de pengarna med. Satsa inte på en ny traktorklippare de ser bara ut som traktorer.
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar, mycket att fundera på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.