Bor i ett gammalt hus 50-tal och ska sätta upp en lampa och från taket hänger det ner tre kablar blå, vit och brun. Vilken färg är jordkabeln? Tacksam för svar.
 
  • Tre elledningar sticker ut från ett hål i taket; en blå, en vit och en brun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen kan veta säkert utan att mäta, personligen tror jag ingen av dom är jord om inte elen är omdragen. Väldigt ovanligt med jordade lampor i gamla hus.

Det är inte så att det är en kronkoppling? Hur ser strömbrytaren ut?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Någon jord finns troligen inte.
Men den blå delar sig i en toppklämma så är troligen nolla.
Och då kan dom två andra vara tändtrådar som kommer från en brytare med två brytare = kronbrytare.
Som nämnts tidigare mät. Annars testa, det finns bara två lägen funkar/funkar inte.:rolleyes:
 
Som sagt är troligen ingen av dem jord. Och när det gäller att testa sig fram vill jag förtydliga en sak. Du skall på inga villkor testa med att koppla en okänd tråd på jordanslutningen i lampan. Fas och nolla är en sak. Men med jord testar man aldrig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mats-S
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för alla svar.
 
Och försök för allt i världen inte att mäta ifall en tråd är skyddsjord (eller något annat). Det måste inspekteras. Mätningar är upplagt för tolkningsfel, som i fall med skyddsjord kan vara fatalt. Man mäter för att bekräfta det man ser.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och försök för allt i världen inte att mäta ifall en tråd är skyddsjord (eller något annat). Det måste inspekteras. Mätningar är upplagt för tolkningsfel, som i fall med skyddsjord kan vara fatalt. Man mäter för att bekräfta det man ser.
Bo du som är lite av en guru, om man har ett exempelvis uttag som man vet till 100% är korrekt anslutet till jord.
Är det då fel att mäta mot den jorden om man misstänker sig ha hittat en jordkabel i en dosa?
 
Magnus E K
Jord och neutralledare är ju normalt ihopkopplade i centralen så för att kunna lita på en sån mätning måste man först slå av alla jordfelsbrytare och/eller skruva ur nollskruven i centralen (med strömmen bruten).
 
L Lutte skrev:
Är det då fel att mäta mot den jorden om man misstänker sig ha hittat en jordkabel i en dosa?
Ja det är allvarligt fel.

Magnus har redan svarat och angivit ett skäl.

Att du råkar få "kontakt" med skyddsledarblecket i uttaget som du litar på vid ohmmätning säger väldigt lite om vad det är för slags tråd i andra änden. Det kan vara

- en skyddsledare
- en skyddsutjämningsledare
- en funktionsjordningsledare
- en neutralledare
- en nattsänkningstråd till elradiatorer
- en tändtråd till lampa eller annat.
- något helt annat som via omvägar råkar ha kontakt med jord och som kanske inte alls hör till starkströmsanläggningen.

Ingen som förordar "mätning" i denna tråd anger hur man ska mäta, resistansmätning, spänningsmätning eller sumring... Men hur man än mäter så får man väldigt få svar på en okänd ledares funktion.
 
  • Gilla
Snubblare
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är allvarligt fel.

Magnus har redan svarat och angivit ett skäl.

Att du råkar få "kontakt" med skyddsledarblecket i uttaget som du litar på vid ohmmätning säger väldigt lite om vad det är för slags tråd i andra änden. Det kan vara

- en skyddsledare
- en skyddsutjämningsledare
- en funktionsjordningsledare
- en neutralledare
- en nattsänkningstråd till elradiatorer
- en tändtråd till lampa eller annat.
- något helt annat som via omvägar råkar ha kontakt med jord och som kanske inte alls hör till starkströmsanläggningen.

Ingen som förordar "mätning" i denna tråd anger hur man ska mäta, resistansmätning, spänningsmätning eller sumring... Men hur man än mäter så får man väldigt få svar på en okänd ledares funktion.
Är inte elektriker så har väldigt begränsade kunskaper men jag bara antog om man har tns eller 5 ledare som inkommande att det inte sker någon sammankoppling av pe och n. Men kanske sker endå.

Bra att veta för jag hade faktiskt tänkt bara summra en röd jord mot en nydragen 3ledare bredvid. För o se om den är ansluten som jord eller nolla eller något helt annat.

Men då får jag dra mig upp på vinden och gräva lite, lite mer jobb men inte så farligt.
 
Förekomsten av en JFB gör att man enklare kan komma närmare en sanning genom mätning.
Men jag vågar inte beskriva någon sådan procedur...
En okänd faktor som jag inte nämnt är hur det man tror är en skyddsledare har kontakt med PE i elcentralen. Det måste vara via en skyddsledare och inte via vattenrör eller något annat. Mätning ger inget svar här, endast inspektion. Där ingår att inspektera att alla kopplingspunkter ser bra ut.
Många svar får man också genom sin egen anläggningskännedom.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förekomsten av en JFB gör att man enklare kan komma närmare en sanning genom mätning.
Men jag vågar inte beskriva någon sådan procedur...
En okänd faktor som jag inte nämnt är hur det man tror är en skyddsledare har kontakt med PE i elcentralen. Det måste vara via en skyddsledare och inte via vattenrör eller något annat. Mätning ger inget svar här, endast inspektion. Där ingår att inspektera att alla kopplingspunkter ser bra ut.
Många svar får man också genom sin egen anläggningskännedom.

Nej det är helt förståeligt att du inte lägger ut en sådan beskrivning som kan resultera i fel.

Men hur en jfb förenklar en mätning är jag införstådd i.

Får mäta för indikation för elektrikern så man vet om det är ett snabbjobb eller ett lite drygare jobb med kabelbyten, blir snabbt dyrt att få nya fräscha uttag då.

Nu ska jag sluta dra tråden offtopic, lev väl.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Mycket bra, lyssna på Bo!
Det kan gå 9 gånger av 10 som du tänker men skulle detta vara just den tionde gången så går det åt h-e med allt du har kärt.

Dessa saker kan man inte förklara i detalj på ett forum, ta dit någon du vet är elkunnig så löser denne allt på några sekunder.

Livet är för kort för att försöka spara några kronor på bekostnad av familj och deras anhöriga, jobb och husdjur, bra gjort att du tittade upp saker och ting i ett forum först i alla fall. Detta kunde gått bra. Eller illa. Vem vet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.