pdov
Vill byta ut en befintlig radiator i badrum mot en vattenburen handukstork och funderar på vilken effekt som behövs. Radiatorn som sitter där idag har måtten 40x60 cm (BxH) och ser ut såhär:
Vit väggmonterad radiator i badrum med turkosa kakelplattor i bakgrunden. Radiatorn är ansluten till rör och har måtten 40x60 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På värmeritningens radiatorspecifikation står följande som jag inte har en aning om vad det innebär:
Radiatorspecifikation på en värmeritning med rader för olika rum, inklusive badrum som är markeras med en röd linje.
Är detta någon hänvisning till storlek, effekt eller injustering?
 
Om du matar det med 55 grader och har 45 grader returtemp när det är som kallast bör det ge runt 200 W. Hur många kvm är badrummet och när är huset byggt?
 
pdov
Demmpa Demmpa skrev:
MP / MP2 är modeller,
Får träff på följande,
[länk]

Vilken framledningstemperatur och returtemperatur är det?

[länk]

Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
Alltså är radiatorerna seriekopplade eller parallellkopplade?
J Josth skrev:
Om du matar det med 55 grader och har 45 grader returtemp när det är som kallast bör det ge runt 200 W. Hur många kvm är badrummet och när är huset byggt?
Huset är ett Myresjöhus, 1½-plans, byggt 1981.
Det kan vara Lenhovda-radiatorer om de inte har bytt beteckning sedan 1981. Någon uppgradering har de säkert gjort men om man kolla på motsvarande storlek så säger tabellen 194W, vilket är vad @Josth skrev.
Radiator specifikationer: modell MP2 400-590-15(4), höjd 590mm, bredd 400mm, artikelnummer 01205904, effekt 194W (röd cirkel runt effekten).

Storleken på badrummet är 5,85 kvm. Om man räknar 70-75 W/kvm så skulle behovet för hela rummet vara 400-450 W. Tänker jag fel här?

Kan inte framledningstemperaturen men det är fjärrvärme så jag antar att det är 55/45 som gäller. Vet inte heller om det är enrörs- eller tvårörssystem men har antagit att det är enrörssystem eftersom det är så gammalt.
Går det utläsa några uppgifter om detta från bifogad ritning:
Ritning av ett Myresjöhus byggt 1981 med detaljerade markeringar för radiatorer, rörsystem och specifikationer från VVS-konstruktioner i Vetlanda AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
på första bilden ser det ut som att det är ett två-rörsystem tycker jag iaf
 
pdov
M MrDizzy skrev:
på första bilden ser det ut som att det är ett två-rörsystem tycker jag iaf
Hur kan du avgöra det, förklara gärna.
 
Bilden i inlägg #1 visar en radiator av fabrikat AGA model Thermopanel som tillverkades år 1969-1989.
Utan konvektorplåtar som jag tolkar bilden så är det variant TP1. Det fanns koppel för både 1-rör och 2-rörsystem. 1-rör indikeras av en röd tejp som brukar finnas på något av rören under radiatorn. 2-rör indikeras av en blå tejp.

https://www.purmo.com/public/prod/b...0dbbf54/sv-se-files-tp1-tp2-tp3-1969-1989.pdf
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
De två rören nere till vänster ser inte ut att gå via ett enrörs-koppel tiull radiatorn.
Kan ju ha fel, så kolla hur rören är inkopplade
 
M MrDizzy skrev:
på första bilden ser det ut som att det är ett två-rörsystem tycker jag iaf
Det går inte på den bilden se om det är enrörssystem eller tvårörsystem, detta eftersom man inte ser närbild på kopplet.
Illustration av ett enrörssystem och ett tvårörssystem med rör och kopplingar markerade i blått.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
pdov
T TommyC skrev:
Bilden i inlägg #1 visar en radiator av fabrikat AGA model Thermopanel som tillverkades år 1969-1989.
Utan konvektorplåtar som jag tolkar bilden så är det variant TP1. Det fanns koppel för både 1-rör och 2-rörsystem. 1-rör indikeras av en röd tejp som brukar finnas på något av rören under radiatorn. 2-rör indikeras av en blå tejp.

[länk]
Tackar, detta var bra info.
Har hittat en röd tejp så då kan vi konstatera att det är 1-rörsystem som jag misstänkte.
Min bild är dålig så det syns inte men det är konvektorplåtar på baksidan av radiatorn, ska jag då tolka det som att det är variant TP2?
Kollar jag tabellen på TP2 och 55/45 så får jag en effekt på 180W
Tabell med radiatorer, höjd 600 mm. Cellen med siffran 180W är markerad med en röd cirkel.

Kan det vara högre framledning än 55/45 när det är fjärrvärme?
 
Bra, jag hade gissat på 1-rör av skälet att installationen är enklare och billigare än 2-rör på bekostnad av att radiatorerna blir successivt lite större längre fram på varje 1-rörs slinga.

TP2 gissar jag att den heter med konvektorplåt på baksidan. Jag har inte hittat någon skriftlig uppgift som styrker detta men högre effekt för TP2 än TP1 och för TP3 än TP2 indikerar att det måste vara så. Vi hade flest TP1, några TP2 och en TP3. Allt är nu bytt till Purmo Termopanel V4 i rejäl storlek för lågtemperatursystem med max +45 grader framledningstemperatur vid -18 grader C utomhus.
 
pdov pdov skrev:
Kan det vara högre framledning än 55/45 när det är fjärrvärme?
Fjärrvärme kan ställas in för allt från typ 37/33 (golvvärme) till mer än 85/75.

Har det alltid varit fjärrvärme eller har det varit någon annan panna?
 
pdov
Demmpa Demmpa skrev:
Fjärrvärme kan ställas in för allt från typ 37/33 (golvvärme) till mer än 85/75.

Har det alltid varit fjärrvärme eller har det varit någon annan panna?
Det har alltid varit fjärrvärme.
 
För själva huset bör man kunna räkna med ett värmebehov på ca 50 W per kvadratmeter och oftast något mindre i t.ex. badrum eftersom det inte är ny friskluft utan bara mekanisk frånluft där. Om man analyserar fjärrvärmeväxlaren och har rätt termometrar borde det går att få fram framledningstemperaturen vid dimensionerande LUT/DUT/DVUT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.