om man får välja fritt?
 
Paddington skrev:
om man får välja fritt?
som vi brukar skriva haä, hur långt är ett snöre?

vilken som är den bästa värmakällan beror på förutsättningarna !
& hur du vil att systemet ska fungera, samt om det ska vara billigt i drift ellr billkigt att instalera

förtydliga vad du menar med den bästa, bäst för miljön?
 
ja, om jag visste själv hur jag ska säga. Är nykomling.. Billigaste för en själv då ;)
 
Paddington skrev:
ja, om jag visste själv hur jag ska säga. Är nykomling.. Billigaste för en själv då  ;)

Har du idag ett hus så berätta vad det värms med idag.

har du inte skorsten på huset så är det inte bra med en pelletsanläggning.

vill du har bilig driftskostnad eller billig investeringskostnad?
 
Paddington skrev:
ja, om jag visste själv hur jag ska säga. Är nykomling.. Billigaste för en själv då  ;)
Lär ju vara svårt att komma billigare undan än att såga och klyva sin ved själv och sedan elda den.
 
Jag funderade först på åkarbrasor, men kom fram till att även om det är svårslaget billigt, finns det för många nackdelar.

Det finns bara en sak som kan betala byte av uppvärmningssystem (eller första installationen, om det nu är det det gäller), nämligen låga driftkostnader.
Ta den lägsta driftkostnad du kan tänka dig, och fundera på om du kan leva med vad den nu innebär.
Kan du inte det, ta näst lägsta och fundera igen, osv.

På slutet hamnar du väl på oljeeldning eller något sådant. Ved kommer ganska tidigt, däremot. Pellets och en del annat någonstans däremellan.
 
mulpac skrev:
[quote author=Paddington link=1137339290/0#2 date=1137340475]ja, om jag visste själv hur jag ska säga. Är nykomling.. Billigaste för en själv då  ;)
Lär ju vara svårt att komma billigare undan än att såga och klyva sin ved själv och sedan elda den.
[/quote]

Du förutsätter att han har vis utrustning i huset, eller tänkte du bar på driftskostnaden?
& förutsatte att nån bjöd han på en skog & skängte alla masskiner o sen byggde en vebod m.m. ;)
 
CarMan skrev:
Du förutsätter att han har vis utrustning i huset, eller tänkte du bar på driftskostnaden?
& förutsatte att nån bjöd han på en skog & skängte alla masskiner o sen byggde en vebod m.m.  ;)
Framförallt förutsatte jag väl att man inte räknar med någon konsulttaxa på tiden man lägger ner. En kamin behöver inte bli så dyr att sätta in och är man beredd att sitta och elda i den och såga, hugga och bära ved blir det billigt om man har skog eller kontakter så man får tag på träd som ska bort.
 
solen!
flytta till ett land där det är varmt året runt ;)
 
Skaffa en pump o åk runt hos verkstäderna o ta deras spillolja för 3000:-/m3 mot vad dom får betala 7500:-/m3 i miljö avgift..

Träffade en åkare som gjort så sen -98 då han byggde garaget på 300 m2..

Han fick ca 25000:-/år för att värma garaget o huset på totalt 540m2 så han hade betalat anläggningen efter 4 år sen va de bara vinst... ;D
 
jag har inget hus och inte vet jag vad det blir heller, men vill fundera lite innan vad som är bra inför val av hus.
 
Paddington skrev:
jag har inget hus och inte vet jag vad det blir heller, men vill fundera lite innan vad som är bra inför val av hus.
börja med o fundera på hur stor arbetsinsats du själv vill göra.
sen ska du bestäma dig om det primära är billig drift eller billig instalationskostnad.
 
vad du änn väljer se till att du väljer vattenburen värme.
 
Det finns en del matnyttigt i den här länken:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50489
Följ länken till passivhus.

Ingen värme är så billig och bekväm som ingen alls.

Har man ett bra söderläge kan man klara sig med minimala värmetillskott i södra Sverige. Det är inget hokuspokus utan fungerande teknik, som inte blir dyrare totalt sett. Och har man inte ett söderläge så hjälper isoleringen till i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.