Har nybyggt hus och med luft/luft värmesystem.
Enligt mycket litteratur så är detta ett bra system med tanke på våra stora glasfasader. (tar bort kallras och tål snabba temperaturförändringar)

Dock så har det i vårt fall visat sig vara en dålig affär pga höga elräkningar.
Huset är på 270 kvm och drog förra året el för runt 35 000 kw

Efter lite intrimningar så har vi idag fått ner den till en lägre nivå (24 000 kw) men då får man räkna in att vi har eldat runt 5 kubik i vår kamin och det har varit mildvinter.

Droppen som fick bägaren att rinna över var de sista dagarna så den inte klarar att få upp värmen högre än 18 grader (-5 utomhus) och då har jag en total värmeverkan på 9 kw. (7 kw i vämepum, förvärmare och elpatron samt 2 kw i golvvärme)

Jag har nu kommit med ett ultimatum, fixa ordning på skiten eller så river jag ut skiten och reklamerar köpet.
(har inte betalt nåt ännu då jag ej fått funktionen jag önskar)

Så vilken leverantör har en bra luft/luft värmpump idag?
 
Glömde lite detaljer som vore bra om den passar ihop med då det redan finns.
I huset finns det frånluftsdon i golvet och insugsdon i taket. Detta utgör ventilationssystemet. På övervåningen är frånluftsdonen placerade på väggarna så långt ifrån ventilerad dörr som möjligt.
För att minska värmekudden som bildas vid taket har jag dessutom satt in en "loop" som tar luft från taket och leder det tillbaka den till golvdonen.

Hela anläggningen står på en kallvind där det är ståhöjd men inte mer. Varmvattenberedaren är separat. Våtutrymmen har golvärme.
 
Du får nog försöka ge ytterligare detaljer för jag har nog inte riktigt fattat vad du har för ett system.

Jag förstår det som att du har ett hus med ett luftburet värmesystem med tilluftsdon i taket (där luften kommer in i rummet) vid golvet har du frånluftsdon (som suger ut luft ur rummet). På vinden sitter ett FTX aggregat där det finns en värmepump som tar värme från uteluften och avger värme till kuften som går till tilluftsdonen. Där sitter även ett elvärmebatteri som ska värma luften om värmepumpen inte räcker till.

Har jag fattat rätt?
 
Jag har säkert utryckt mig luddigt, är tyvärr bra på det ;)

Så här är systemet uppbyggt.
Först en ventil utomhus där luften sugs in. Luften värms då upp av dels en värmepump och dels en elpatron(när behov finns).
Sedan fördelas luften ut genom golvdon.
Då varmluft stiger så har jag byggt en loop där luft sugs från taket och blandas med tillluften.

Sedan sugs luften ut via ventilationen i taket, energin sugs ut med en värmepump och släpps ut i det fria via en skorsten.

Det är detta system jag använder:

http://www.termavent.se/

Obs jag vet inte om systemet i sig är dåligt eller om det enbart är min installtör. Min installatör är verkligen inget att hurra för :-/


 
Då förtsår jag lite bättre. Ditt system kommer aldrig kunna bli avsevärt mycket snålare än motsvarande hus med direktel så en rimlig elförbrukning kan nog vara kring 30000kWh/år beroende på era vanor (och förutsatt att huset inte är extremt isolerat).

Att det inte går att komma över 18 grader när det är -5 ute kan dels bero på att någon av de olika delarna inte fungerar eller på att systemet inte är korrekt dimensionerat (men 9kW borde räcka gott och väl).
 
Vad kan man då göra för att minska elförbrukningen på huset?

Med tanke på att det är luft/luft så finns det inte så många alternativ verkar det som.

Dock har vi i offertarbetet blivit lovade lägre förbrukning så reklamationen kommer jag gå vidare med
 
Isoleringen är inget extremt direkt.
Platta på mark, 300 isolering där under.
Tak mot vind 500 lösull resterande tak 400.
Väggarna 215 mm

Så jag antar att det är rätt normal isolering på ett modernt hus?
 
Det är lite svårt att ge ett förslag som garanterat fungerar. Ett förslag är att du kastar ut termaventaggregatet och sätter in ett FTXaggregat av mer traditionell typ med en bra värmeväxlare (minst 80% temperaturverkningsgrad), jag skulle föredra en roterande värmeväxlare. Efter denna en luft-luft värmepump (värmeeffekt 2-4kW) och efter den ett elvärmebatteri på minst 10kW

Det är säkert möjligt att stoppa in en värmepump i det systemet du har men med tanke på hur dåligt det har funkat kan det ju vara trevligt att få kasta ut grejerna och sparka ut installatören med huvudet före.
 
Ok, det låter som ett gott alternativ.
Vad skulle en sådan lösning gå på (mellantummen och pekfingret menar jag då)

Det enda som talar emot din lösning är att en traditionell värmeväxlare borde vara mindre effektiv än den lösning jag har idag. Det som sitter där idag är terma vents S40M/CM.
Om installatören ger mig ett pris som gör att det är värt att behålla anläggninen kanske jag skulle satsa på att komplittera med värmepump.
Men hur komplitterar man med värmepump i en luft luft anläggning?
 
Jag är inte helt övertygad om termavents värmepumpsåtervinnare ska jag erkänna men den är säkert inte usel. Jag antar att du även har cirkulationsluftsfläkten/värmaren. Om du inte har en sådan så måste hela systemet antagligen byggas om för då blir det alldeles för små flöden för att kunna värma huset.

För att komplettera med en värmepump får du placera "innedelen" innan cirkulationsaggregatet.

Priser har jag dålig koll på men kanske 25-30000 för ett FTXaggregat som byter all luft som går genom kanalerna (skulle tippa på att 2-300liter/s är rätt lagom)

En luft-luft vp kanske kostar runt 15000.

Har du kört med luftkoditionering på sommaren så har det nog dragit upp förbrukningen en hel del.
 
Jättegammal tråd, men jag har precis den frågan. Fast nu.
Vilken är den bästa luft/luft värmepumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.