Vi har styckat av en tomt på "landet" och skall precis börja med grunden, Äntligen :D
Vi har fått en fastighetsbeteckning så det är klart men nu undrar jag hur får jag reda på vilken adress vi får. Alltså vart skall jag ringa för att få min postadress? Kan man få en adress innan huset är klart? Det är så att under tiden som vi bygger skall vi bo hos min mor ca 600m därifrån så därför tänkte vi göra adressändring till det nya huset och sätta upp en postlåda på en gång, alltså några månader innan vi kommer flytta in. Det skulle vara smidigast så istället för att behöva göra adressändring två gånger under ett halvår.
 
Hos oss är det kommunen som har hand om adresserna, eller rättare sagt adressregistret.

Kolla hos din kommun.

/EB
 
galento
Hemmakatten
En fastighet som styckas av får en ny fastighetsbeteckning. Fastigheten skrivs in i fastighetsregistret hos Inksrivningsmyndigheten (den tingsrätt som har hand om dessa ärenden i ditt område). Det är kommunen som bestämmer själva adressen för er fastighet och sedan meddelar/skriver in detta i fastighetsregistret.
Adressen utgår naturligtvis från infarten och den väg den ligger på. Själva gatunumret är beroende på omkringliggande fastigheter. Kommunen brukar ha en del nummer "i reserv" för eventuella nytillkomna tomter.
 
Vi har styckat av och byggt på en tomt på landet.

I vårt fall valde vi adressen själva, det kommunen gjorde var att lägga till "område" framför vår adress ( i vårt fall Ryda Hopphagen). Inom planbestämt område blir det väl annorlunda, kan också tänka mig att det skiljer sig från kommun till kommun.

/Jerker
 
Hur blir en adress officiell?

Mina föräldrar flyttade till ett nytt hus på landet för ett antal år sedan och fick då välja adress i princip själva och detta har fungerat utan problem, och de får sin post varje dag.

Men - när jag själv flyttade dit under en period och anmälde detta till adressändringen så fanns inte den adressen. Jag påtalade att "den finns visst, för mina föräldrar bor ju där", men den fanns alltså inte i deras register så de fick på något sätt manuellt lägga in den adressen på mig.

 
Vi har en "påhittad" adress. Vår gata har ännu inget namn ryktet säger att kommunen håller på att utreda en riktig adress med nummer. Då vi skulle adressändra dit så fick jag ringa det lokala postkontoret som hjälpte till att hitta på ett lämpligt namn. Det är ju ingen "riktig" adress, men det är den som vi använder. Problem uppstår egentligen bara då man ringer efter taxi eller får paket hemlevererade el. likn. Men en "riktig" adress är det nog kommunen som beslutar om.
 
Vår tomt ligger tillsammans med 5 andra nya tomter och där har vi fått en nygjord liten väg intill dessa som passande nog heter Lilla Vägen och eftersom vi är först har vi redan fått nummer 1.. så fast inget är byggt finns redan adresser till dessa tomter :)
 
Vi har också adress, Södra Björvikshöjden 7 och av 14-15 hus är bara två på gång. Så adressen måste ju ligga klar någonstans så att säga.....
 
Hemmakatten
När vi för knappt ett år sedan skulle få adress till vår nyavstyckade tomt fick vi reda på att det i hela Sverige pågår en uppdatering/förändring/nyorganisering av hela det svenska adressnätet. Detta kommer att ta ett par år och kommun efter kommun arbetar nu på detta.

Det som kommer att hända är att alla adresser så långt det går kommer få ett gatunamn och gatunummer. Alla "gamla" namn på hus och gårdar som tex "Soltorpet", "Lyckan", "Skogshem" m.fl. kommer att ersättas med gatunamn- och nummer.

Anledningen till detta är att polis, brandkår, ambulans, post, taxi m.fl. skall på ett logiskt sätt kunna hitta alla adresser. Att säga: "Jamen, huset har alltid hetat såhär och posten har alltid hittat hit" är inte gångbart. Vid en större olycka (tänk på "Gudrun" förra året) är det många hjälparbetare som kommer utifrån och inte känner till de lokala namnen på hus och gårdar.

Självklart kan man, om man själv vill, fortsätta att använda det gamla namnet. Då som ett tillägg på raden under gatuadressen. Tex. så här.

A. Svensson
Björkvägen 10
Soltorpet
123 45 Nya köpingen

Men den officiella adressen, dvs. gatunamnet, blir den viktiga. Själva fick vi en långt mer tråkig gatuadress än det tidigare mer idylliska gårdsnamnet. Men vi tycker det är helt ok, varken hus eller tomt blir ju sämre för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.