Står och kikar på om man ska ställa in en acktank med slinga eller beredare istället för den gamla elpanna jag har idag..
Blev lite inspirerad av grannen som har den med slinga

Men vad är skillnaden? Jo jag är med på att den ena värmen tappvatten genom en slinga och den andra i en beredare som ligger k acktanken.

Men finns det för och nackdelar med dessa?

Idag har jag en kombipanna med LVVP, där pannan för VP endast är på 25L och går en slinga till VVB
Detta gör att mina VP har många start och stopp


Här skulle jag ju få ganska mer volym och jämnare flöde tänker jag

Tekniska ritningar av en värmepanna med måttangivelser och anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en förådsberedare med måttangivelser och anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.
Har inga uträkningar inpm värmefysiken men min tanke är lite så här.
Behöver du tanken för att hålla värmesystemet igång också så är det helt klart slinga, ingen "indre tank" som tar bort litrar ur systemet.
Men om det är för varmvatten så kan det vara bätre att ha det vatten som skall användas färdigt varms och inte behöva värma det i slingan
 
J Jonas_81 skrev:
Hej.
Har inga uträkningar inpm värmefysiken men min tanke är lite så här.
Behöver du tanken för att hålla värmesystemet igång också så är det helt klart slinga, ingen "indre tank" som tar bort litrar ur systemet.
Men om det är för varmvatten så kan det vara bätre att ha det vatten som skall användas färdigt varms och inte behöva värma det i slingan
Ja det är nog till båda, vi är 4 st i huset varav 2 småbarn, så en del badande
 
Krilleman
Jag hade dubbla slingor i mitt värmesystem som jag byggde och designade själv.

VB Vedolux 50 UB för enkel drift vid strömbortfall.
2st 1800L tankar.
Ena med dubbla varmvattenslingor + en extra solslinga.

Är tanken varm finns det alltid "färskt" varmvatten som aldrig stått stilla i en VVB.
Ångrade aldrig mitt beslut kan tilläggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.