Tjena alla!

Är i full färd med att fixa köket som är från IKEA.

Jag har fått med ett ventilationsgaller som ska användas. Är den avsedd för kyl/frys?

Jag har läst i manualen för häll, ugn och kyl/frys(i kombinationsskåp). '
Det framkommer inte för mig klar och tydligt vilka vitvaror som ska ha ventilationsgaller. Ändå finns det bilder på att det är viktigt med luftflöde etc.

Kyl/frys är inbyggt, och är i samma högskåp. På baksidan finns det ju utrymme (ca 5cm) för kablar och luft. Här måste det ändå behövas ventilationsgaller längst ner (golvsockeln). Jag vill absolut inte skära ut i taklisten. Dels för att det är jocksigt och att utrymmet är litet.

Sen har vi hällen. Man får ju med en plåtform som ska sitta under hällen för luftspalt mellan hällen och draglådan under. Räcker detta? Vad ska hällen få luft ifrån? Det är en induktionshäll om det spelar någon roll.

Sist har vi ugnen. Också den är inbyggd. Det kommer att sitta en passbit ovanpå. Ovanför den sitter en stor dörr. Nedanför ugnen finns 3 utdragbara lådor. Även i detta högskåp finns det utrymme där bak för luft och kablar. Hur är det med galler här?

Så vitt jag kan hitta finns bara ett galler. Men det är lite kaotiskt så det är möjligt att det finns flera.

Hur har ni gjort?

Tack på förhand och glad sommar!

MVH

Samuel
 
Till kyl/frys så ska det garanterat sitta ett galler i sockeln och ett i takanslutningen. Alternativt att du låter det vara öppet upp mot taket. Brukar handla om att du ska få ut 200cm[SUP]2 [/SUP]både under och över skåpet.

Till hällen är det nog olika från märke till märke. Att kapa bakstycket 5cm är nog en bra idé, men vissa märken kräver också att överliggaren i framkant på skåpet plockas bort så att du får en luftspalt mellan lådfronten och bänkskivan. Samma gäller då även mellan ovankant sockel och underkant skåp. Går inte det att lösa så kan det behövas ett galler.

Ugnen behöver normalt ingen extra ventilation utan drar in luften under luckan och skickar ut den i ovankant.
Men åter igen, detta kan nog variera mellan märken och bör stå i bruksanvisningen.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Helt rätt... Kan bara instämma... :)
 
Tack för svar!

Ringde till IKEA och fick tag på en duktig på kundtjänst.

Kyl/frys skall ha galler både ovan och undersidan (golvsockel) (som det nämns). Jag har ju taklist dock. I mitt fall behövs ej galler då kyl/frys högskåpet är i hörnet av rummet och vid sidan om högskåpet avslutas det med öppna hyllor, dvs hela högskåpets ena kortsidan har ingen taklist. (jag sket i att montera detta då det ändå inte syns). Således är det öppet på ovansidan.

Gällande ugnen räckte det med galler på golvsockeln. Det finns en luftspalt bakom högskåpet. Dessutom är ugnen ej på dygnet runt (som kyl/frys). Man sätter även en passbit ovanför ugnen vilket även där blir ett luftfack.

Hällen behövde ej något galler. Här får man med en plåtbit som sätts under hällen, vilket skapar ett luftfack. Under den kan man därefter montera draglåda, eller som man ibland gör, sätter en passbit. Hällen blir dessutom inte så varm i sig, då värmen dels stiger uppåt och mycket av värmen överdels till kastruller etc (tror dock att detta endast gällde induktion).

Kontentan av det hela är att det är precis som Mr Agaton säger (y)

MVH

Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.