Jag funderar på att köra igång ett husbygge där jag får huset stommonterat + monterade innerväggar. Vilka verktyg och maskiner rekommendas och vilka kan vara bra att ha vid ett sådant projekt?
 
Utöver det som finns med ??? i tråden som Immobil rekomenderar säger vår färghandlare att man inte klarar sig utan magnycyl, husfix och latexfog ;)

Vad som rekomederas beror såklart på vad du skall göra och tänk på att billigt kan bli dyrt, lägg en extra slant på sånt som kräver det. Inga billiga vattenpass, vinklar eller sladdriga måttband mao...

Minimum vad gäller elverktyg tycker jag är skruvdragare med snabbladdare och två batterier, sticksåg och cirkelsåg.

Snörslå är också ett måste om man vill ha något i linje med något annat.

Annars är det bara att fylla upp med sånt som situationen kräver och plånboken tål ;)
 
En sak som jag funderat på är behovet av alla dessa olika sågar...

- Ger-/kapsåg
- Cirkelsåg
- Byggsåg (modell bord)
- Sticksåg

Borde man inte kunna fuska bort någon eller några av dessa? Speciellt känns de tre första en smula "överlappande". Jag köper hellre en eller två bra sågar än alla på Rusta. ;D
 
garmin skrev:
En sak som jag funderat på är behovet av alla dessa olika sågar...

- Ger-/kapsåg
- Cirkelsåg
- Byggsåg (modell bord)
- Sticksåg

Borde man inte kunna fuska bort någon eller några av dessa? Speciellt känns de tre första en smula "överlappande". Jag köper hellre en eller två bra sågar än alla på Rusta. ;D
Jag har alla varianter och de används så här:

Kap: Till ALLT som den kan användas. Bästa verktyget.
Cirkel: Nästan bara för längskapningar där det är för bökigt att använda byggsågen:
Bygg: Använder den bara för att klyva virke
Stick: Användes till ALLT innan jag köpte kapgersågen, nu bara till finlir elle snabbkap.

Är det något jag skulle kunna tänka mig att köpa enklare modeller av så är det byggsågen och cirkelsågen.
 
garmin skrev:
En sak som jag funderat på är behovet av alla dessa olika sågar...

- Ger-/kapsåg
- Cirkelsåg
- Byggsåg (modell bord)
- Sticksåg

Borde man inte kunna fuska bort någon eller några av dessa? Speciellt känns de tre första en smula "överlappande". Jag köper hellre en eller två bra sågar än alla på Rusta.  ;D
Tjaaa, håller med MathiasS, men ska man välja bort något så tror jag det blir Byggsågen. En cirkelsåg med mer än 45mm sågdjup kommer du långt med, går att klyva reglar med den. Tror inte behovet att klyva virke är så stort om du inte ska börja med möbelsnickeri ;)

Glömde för övrigt ett måste till vad gäller elverktyg, en rejäl borrmaskin med sladd och ska du även borr betong så satsa på en borrhammare med chuck.
 
Bygger man nytt kanske man klarar sig från klyvning, men för någon som renoverar så är det mera regel än undantag att någon bit här och där behöver klyvas.
 
MathiasS skrev:
Bygger man nytt kanske man klarar sig från klyvning, men för någon som renoverar så är det mera regel än undantag att någon bit här och där behöver klyvas.
Ja, jag om någon vet vad det handlar om med mitt skeva objekt. ;)
 
Tack för era svar. :) Ursäkta en dum fråga, men hur klyver ni en bräda med en cirkelsåg? Jag menar hur ska man spänna arbetsstycket utan att tvingar el.dyl. är ivägen för sågningen? ???
 
garmin skrev:
Ursäkta en dum fråga, men hur klyver ni en bräda med en cirkelsåg? Jag menar hur ska man spänna arbetsstycket utan att tvingar el.dyl. är ivägen för sågningen?  ???
Spänn fast brädan på ett par bockar med skruvtvingar. När du kommer farande med sågen fram till en tving, tvärnita. Lossa tvingen, flytta bocken bakom sågen, spänn fast. Sedan är det bara att köra till nästa tving o.s.v. ;)
 
Tips!
Kolla på blocket efter beganade proffsverktyg.
Jag hittade en klyvsåg (ElectraBeckum (Metabo))
på Blocket, oanvänd för 1200:- (Nypris ca 6000:) Detta är klart bästa köpet under hela byggtiden, trotts att jag har några Flexmaskiner oxå.....

Om man ska köpa en klyvsåg ska man nog sattsa på en 3-fasare. Speciellt om du ska klyva bondsågat virke som är lite tjockare och oftast mycket hårdare pga bättre kvallitet.

/Thrax
 
garmin skrev:
Tack för era svar.  :) Ursäkta en dum fråga, men hur klyver ni en bräda med en cirkelsåg? Jag menar hur ska man spänna arbetsstycket utan att tvingar el.dyl. är ivägen för sågningen?  ???
Du köper en Festool cirkelsåg med styrskena, den har gummiremsor under som gör att den ligger stilla på de flesta underlag. Lätt att lägga på plats, inga tvingar ivägen, snabbt att jobba med, bra precision. ;D
 
frasse skrev:
Du köper en Festool cirkelsåg med styrskena, den har gummiremsor under som gör att den ligger stilla på de flesta underlag. Lätt att lägga på plats, inga tvingar ivägen, snabbt att jobba med, bra precision. ;D
Fast inte en den mest insnöade Festioten klyver tex 5meters plank med styrskenan.......... 8)
 
frasse skrev:
Du köper en Festool cirkelsåg med styrskena, den har gummiremsor under som gör att den ligger stilla på de flesta underlag. Lätt att lägga på plats, inga tvingar ivägen, snabbt att jobba med, bra precision.  ;D

Man håller med handen och chansar vilket är ett bättre alternativ jämfört med den där pajjas skenan:) Har använt maskinen men ratat skenan gillar den inte.

Skulle nog använda en TGS eller dylikt. Om det inte va mindre bitar iofs
 
MathiasS skrev:
Fast inte en den mest insnöade Festioten klyver tex 5meters plank med styrskenan..........  8)
;D Nä, då tar man fram sin V8 motorsåg och kör på frihand ;)

En rejäl bygg/klyvsåg är i ett sånt läge helt klart att föredra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.