Jag skall byta träfasad på villan och samtidigt tilläggsisolera om en månad.
Jag vill inte stå mitt upp i jobbet och upptäcka att jag inte har verktygen jag behöver.
Bättre att skaffa dem innan om något saknas.

Det jag själv kan komma på (och som jag redan har) är följande:
-Kofot
-Vinkelhake
-Vattenpass
-Hammare
-Skruvdragare
-Kap o Gersåg
-Ställning
-Stege
-Fogsvans

Har jag missat något?
 
Har aldrig gjort detta själv men..
-Isolerkniv?
-Talmeter?
-Miniräknare?
-Plåtsax?
 
Sticksåg.
Morakniv.
Gipskniv. (Konstigt nog använder jag den till moment som jag inte ens tänkt på själv)
Klyv.Alternativt cirkelsåg.
Färgsnöre.
Skarvsladdar.
 
barajag skrev:
Sticksåg.
Morakniv.
Gipskniv. (Konstigt nog använder jag den till moment som jag inte ens tänkt på själv)
Klyv.Alternativt cirkelsåg.
Färgsnöre.
Skarvsladdar.
Sticksåg känns överflödig. Vad skall jag med den till?
Klyv eller cirkelsåg kan jag förstå även om det går att klara sig utan.
Vad använder du gipskniv till(skall googla på vad det är nu)?
 
Klyv är ett bra komplement till kap/ger men sticksåg vet jag inte. Ställning att hyra eller köpa eller bygga själv rekommenderar jag, ingen höjdare att bara jobba med stege. En plåtnibbler kan vara till mkt nytta vid plåtjobbet.

Det bästa av allt är en grill och lite öl att muta kompisar med så du får hjälp

MVH Lorant
 
sblixten skrev:
Sticksåg känns överflödig. Vad skall jag med den till?
Klyv eller cirkelsåg kan jag förstå även om det går att klara sig utan.
Vad använder du gipskniv till(skall googla på vad det är nu)?
Sticksågen märker du nog både en och två gånger att du kommer att sakna.:wow:

Gipskniven kommer fram lite då och då, öppna plast med, pilla ur stickor ur fingrarna, vässa pennan, pilla ur saker ur saker:wow: tälja med, ja som jag skrev tidigare till moment som jag inte trodde man använder en gipskniv.
Jag klarar knappt av att laga mat utan. (där tog jag i, ;))
 
Fein Multimaster! Den kommer fram närsomhelst man bara måste kapa loss något på plats utan att ta isär hur mycket som helst.
Jag har använt den till nästan alla fönster och dörr byten hemma.
 
barajag skrev:
Sticksågen märker du nog både en och två gånger att du kommer att sakna.:wow:

Gipskniven kommer fram lite då och då, öppna plast med, pilla ur stickor ur fingrarna, vässa pennan, pilla ur saker ur saker:wow: tälja med, ja som jag skrev tidigare till moment som jag inte trodde man använder en gipskniv.
Jag klarar knappt av att laga mat utan. (där tog jag i, ;))
Jag har en B&D sticksåg, men jag hatar skiten. Tror nog det skall mycket till för att den skall komma fram istället för fogsvans/bågfil/borrmaskin.

En gipskniv skall jag genast införskaffad^_^b
 
Kave skrev:
Fein Multimaster! Den kommer fram närsomhelst man bara måste kapa loss något på plats utan att ta isär hur mycket som helst.
Jag har använt den till nästan alla fönster och dörr byten hemma.
Tänkte skriva det, men tänkte att det är ju lite överkurs om man bara ska göra en fasad, sen inget mer.

Kom på ett verktyg till, som jag inte visste att jag saknade förrän jag hade den i bakfickan.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134498371
 
Kave skrev:
Fein Multimaster! Den kommer fram närsomhelst man bara måste kapa loss något på plats utan att ta isär hur mycket som helst.
Jag har använt den till nästan alla fönster och dörr byten hemma.
Ett sådant där multiverktyg har jag funderat på.
Hur skulle det fungera om jag t.ex. vill klyva en panelbräda(3m lång) på plats intill garaget(som är byggt på huset)?
Hur gör man annars, stämmjärn?
 
sblixten skrev:
Ett sådant där multiverktyg har jag funderat på.
Hur skulle det fungera om jag t.ex. vill klyva en panelbräda(3m lång) på plats intill garaget(som är byggt på huset)?
Hur gör man annars, stämmjärn?
3 meter är lite långt, visst det går men en cirkelsåg som du ställer på ex 22mm om det är en 22mm tjock bräda. Skruva fast en bräda bredvid som anhåll bara.
 
Inte stämjärn nej.
 
barajag skrev:
3 meter är lite långt, visst det går men en cirkelsåg som du ställer på ex 22mm om det är en 22mm tjock bräda. Skruva fast en bräda bredvid som anhåll bara.
Blir det inte problem med cirkelsåg att komma ända in till kanten?
 
Jo om den går ända in i hörnet. Du har ju en bild som du ser och den ser inte ut som min bild.hehe.

Man tar antingen fogsvansen sista biten, eller ett vasst stämjärn, eller naturligtvis en multisåg om man har.
 
Tackar för alla svaren!
Vad saknas och är det några av verktygen under "kanske skall införskaffa" som jag bör flytta till "skall införskaffa"?

Verktyg jag redan har:
-Kofot
-Vinkelhake
-Vattenpass
-Hammare
-Skruvdragare
-Kap o Gersåg
-Ställning
-Stege
-Fogsvans
-Morakniv
-Tumstock/Talmeter
-Färgsnöre
-Skarvsladdar
-Grill
-Öl

Verktyg jag skall införskaffa:
-Plåtsax

Verktyg som jag kanske skall införskaffa:
-Spikutdragare
-Gipskniv
-Isolerkniv
-Klyv.Alternativt cirkelsåg.
-Multiverktyg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.