Är det Wirsbo Combipex-rör, LK PE-X, LK PAL Alupex, eller vanliga kopparrör? Enligt rörisen är Combipex-rören bäst.
Rören blir ej helt dolda, de kommer att gå i garderoberna så jag tänker inte bygga in dem, möjligen inspektionsluckor.
De har för övrigt lött kopparrören i källaren, de säger att det är säkrare än presskopplingar o klämringskopplingar, är det så? :S
 
Vilket rör som är bäst kan jag inte hjälpa dig med, men ang presskopplingar så pratade jag med min granne som är gammal i gården som VVS-montör och han har helt slutat att löda utom där det är ett absolut krav. Fördelarna är flera. Man slipper tänka på s k "heta arbeten" och man slipper fula oxiderade lödningar på rören.
 
Ja, du har rätt i att det blir fult att löda. Men det är ju bara i källaren så det gör inte så mycket. Ska bli intressant att få fakturan sen, det brukar bli mycket dyrare än man trott...
 
Det är säkert säkrare att löda, alla fall om det är en licensiderad lödare som gör det. Men sedan är det frågan om det behövs så hög säkerhet. Sitter kopplingarna så du ser dem? I så fall är det helt tillräcklig säkerhet med presskopplingar eller klämringskopplingar.
 
Ja, man kan se dem, de löper längs källartaket.
Är det dyrare att löda än att pressa eller klämkoppla?
 
Presskopplingar borde gå snabbare att installera eftersom man enkelt kan rikta in böja mm samt gör allt jobb på en och samma plats. Vid lödning kan man vara tvungen att göra vissa delar på annan plats p g a risken för antändning från gaslågan. Man slipper också hantering av gastuber och svets. Klämkopplingarna i sig är mycket dyrare än dito för lödning och pressning.
 
många säger att det går jämt upp det där, det är ju mera arbets tid på att löda rörsystem än att koppla, men å andra sidan går det ju hemskt mycket fortare att klämma, dock med dyrare delar..
 
Ok, då vet jag ungefär...
Men för att återgå till den viktigaste frågan: är Wirsbo Combipex-rör, LK PE-X, eller LK PAL Alupex lämpligast för (dold) rördragning i garderoberna?
 
Alupex är bättre o lättare att få snyggt än pex, Dessutom lättare att jobba med.
Ska du dra det i garderober så blir det väl synligt ?
 
Det blir synligt, ev. bygger jag inspektionsluckor/dörrar för rören så att jag lätt kan kontrollera ev. läckage. Det är draget 18 mm kopparrör i källaren fram till källartak/garderobsgolv 1:a vån, där har de kopplat fördelningsrör med 3 uttag. Därifrån ska jag dra combipex, pex eller alupex, vilket som passar bäst. I combipex är det ju RIR, till pex och alupex kan man ju köpa till tomrör att dra i.
Till alupex bör man väl använda bockfjäder?
 
Ingen som vet vilka rör som passar bäst?
 
Krilleman
Dra 16 LK RIR så får du alla fördelar!

30% mer flöde är en "vanlig" 15 slang typ uponor. Och RIR ger dig fuktsäkerheten på köpet!
 
Menar du LK PE-X eller LK PAL Alupex?
Båda finns hos Rinkaby, PE-X verkar ha fler kopplingsmöjligheter (R15-Cu, övergångar osv). Om jag ska ha synligt i garderoberna behöver jag väl ej ha skyddsrören (lättare att fästa pexen än tomrören)?
Jag ska konvertera i garderoben, så kromat kommer ut i badrummen via täckbricka/väggbricka.
Förutom flödet, finns det fler nackdelar med Uponor kontra LK?
 
Krilleman
LK PE-X är billigare än Uponor och skyddsröret ska dras med hela vägen! Verkar inte som om det finns färdigt med skyddsrör monterat på rinkaby!

tyvär är dom flesta VVS-butikerna online insnöade på uponor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.