Vi bygger med trivselhus vad har ni valt för fasad?
 
HenkeF skrev:
Vi bygger med trivselhus vad har ni valt för fasad?
Vi har valt standard lockpanel (heter det så?) på vårt Trivselhus.

Tror inte riktigt på att den putsade fasaden kan vare 150'+ värt!

Vart byggar ni ert Trivselhus?

/J
 
Liggande panel.....verkar bli poppis!

get_bank_image.asp
Är mer orolig för putsens tålighet mot sprickor.....'

 
Vi ska bygga i Halland
Är det ett katalog hus ni bygger eller har arkitekten ritat det?
Nåra mer val som ni är klara med?
Hur långt har ni kommit? Har ni skribit avtal med Trivselhus
 
HenkeF skrev:
Vi ska bygga i Halland
Är det ett katalog hus ni bygger eller har arkitekten ritat det?
Nåra mer val som ni är klara med?
Hur långt har ni kommit? Har ni skribit avtal med Trivselhus
Ja, vart skall jag starta?

Vi bygger Arketektens skiss 500 - Det är en av dom som är ren handritning i katalogen, och entligen mera är som en ideskiss än osm ett kataloghus... Men vi förälskade oss direkt, och snart skall det bli. :D
Vi skrev på köpsavtal i Juni, och nästa tisdag skall vi skriva på sluttbeställningen... Det har redan varit en lång resa med diskussioner om allt och allting :surprised:
Dom valen vi har gjort såhär långt är:
  • Tagit bort en toalett och gjort störra förråd (3 var ett för mycket för 140m[sup]2[/sup] ;)
  • Spegelvändt en del av huset för att få rätt solläge på sovrum etc.
    • Tagit bort badkaret för att själv sätta in en jacuzzi i stellet
    • Ändret taket till ett vanligt sadeltak
    • Ändret en del på inredningen i köksmöblerna - enbart låder i stellet för underskåb och lite andra ändringar - nu tror vi verkligen på att köket blir kanon
    • Klinker i hela hallen, och inte bara dom första 2 meter in - Verkar hellogisk med tanka på att man skall hänga av sig längst in i hallen
    • Halogenspottar lite överallt
    • Braskamin i "vardagsrummet"
    • Snedsågning av panelen... Detta gör man tydligen inte som standard, men det är jo mycket enklare för Th att göra detta när vägelementen ligger på fabriken, än för mig att kravla runt på marken med en cirkelsåg nästa sommar ;)

    Detta är nu i princip listan som den ser ut i dag (kan fortfarande ändra sig 10 gångar innan nästa tisdag när vi skrivar på Sluttbeställningen ::)
    Som Carport har vi valgt en lösning (från http://www.bjorklidens.se/. Vi har valgt en CF40, och förlängt den med 2,4 meter för att få större förråd. Denna lösningen är mycket billigare än vad TH kunna erbjuda.

    Titta gärna på vår hus web sitewww.banvagen49.org, där kan du se lite med hur planlösningen ser ut, hur vi har tänkt i köket etc. Det är dock inte allra senaste ritningarna som ligger där just nu, då dessa jo hela tiden ändrar sig.

    Om allt nu går bra med bygglovet (det har redan tagit för lång tid!!! :( ) - så räknar vi med att börja bygget i November, och flytta in 1 Maj :) :D

    /Jan
 
När ni läste igenom avtalet hittade ni några oklarheter?
 
Har precis tecknat husavtal med TH. Egen ritning. Det finns en del standardkontrakt de hänvisar till AA05, LEV DEKLARATION 2005 etc. Konsumenten har ett relativt gott skydd efter årsskiftet.

Vi har valt till en hel del....ekdörrar, alufönster, liggande panel, annat golv mm.

Tanken är att gjuta plattan oktober och husleverans senare del november. Men det har vi inte sett än. Räknar med inflyttningsklart mars 2005.

Vill ni bolla TH så ställer jag gärna upp! Positiva som negativa erfarenheter.
 
CalleAnka: Vilket hus/modell är det som du har lagt in bild på??
 
kram skrev:
CalleAnka: Vilket hus/modell är det som du har lagt in bild på??

Det är ett Greenline 715! Visningshuset ligger i Ågesta!
 
Kort fråga; vilken färg är det på visningshusets fönster utvändigt?

Kommer också att ha vit liggande panel och "velar" mellan vit, alu eller grå  :-/

Marge II


Edit; bygger ej Trivselhus men "snyltar" lite på tråden då jag tycker det är vackra hus och inte så olikt vårt blivande....
 
Emmakr skrev:
Det är ett Greenline 715! Visningshuset ligger i Ågesta!
Här hinner man inte svara...... ;)

Vi var i Huddinge och tittade på detta för 1 vecka sedan. Mycket vackert hus. Planmässigt tyckte jag man kunde utnyttjat ytorna bättre men det var spännande.

Några synpunkter:

- 40 cm nivåskillnad med bara ett mellansteg är för mycket. Bättre med 2 steg eller 20 cm nivåskillnad.

- Ventilationen var inte bra. Stora fönster - inga markiser och söderläge gör att temperaturen höjs snabbt när solen ligger på. Frånluftspumpen och ventilerna hänger inte med på länga vägar.

- Härlig rymd i huset

- Vitt, vitt och vitt.....snyggt om man gillar denna stil!

- Det var för djupa spikförsänkningar på de delar som monterats på plats. Tydligen hade snickarna för hårt tryck i pistolerna. En klar miss på ett visningshus.

- Fönstren på detta hus är vitaktiga i färgen, jag kommer välja en gråare kulör så blir inte fasaden så platt. Annars smalt vitt listverk runt fönstren samt vit liggande panel.

- Trivselhus känns som ett kvalitetsföretag måste jag medge efter att ha titta på säkert 10 visningshus de senaste 2 åren. Mycket hänger på hantverkarna dock.

room_img_1273_2005_3_7_10_57_33.jpg
 
Calle - Hur mycket får ni betala extra för liggande panel?

/Jan
 
Det kostar ca 70 000 kr för huset men det är rätt stort 232 kvm.

Vet ej vad det kostar utan, kanske 50%?
 
Lindhardsen skrev:
  • Snedsågning av panelen... Detta gör man tydligen inte som standard, men det är jo mycket enklare för Th att göra detta när vägelementen ligger på fabriken, än för mig att kravla runt på marken med en cirkelsåg nästa sommar ;)

/Jan
Blev nyfiken på om jag hade detta på min beställnig också, alltså, snedsågning av ytterpanel.

Det hade jag inte. Varför inte?

Jo, för min säljare på TH i Stockholm säger som så att TH tog bort det för ett par år sedan därför att det hade gjorts en del studier om detta där de kom fram till att bl a vattendroppen stannar kvar längre vid snedsågning än vid rak kant, plus att det är svårare att måla snedsågad panel än rak. Och det blir då alltså bättre skydd.

/ Fredrik
 
På den finska bomässan i Uleåborg i sommar hade de flesta trähusen snedsågad panel....

snyggt! så vill vi ha - men är mer rädd för att mössen >:( kan ta sig in mellan springorna än vattendroppar som stannar kvar :-/

//Marge II

edit: sorry, kanske gällde snedsågningen bara ändträ men jag tänkte på hela panelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.