Osäker om detta är rätt tråd men chansar. Vi har precis rivit ut vår garderobslänga i vårt hus från '67, de var mer eller mindre inbyggda där så lite slitigt att få loss dom.
Bifogar en bild på hur det ser ut nu och då undrar jag vad jag ska använda för material för tak och väggar? (länka gärna) Jag antar att det är lätt att bara fästa upp vad som ska/behöver sitta där, vi hade tänkt pröva göra det själv.
Slangarna som går där antar jag är till köket och när vi ska byta det i framtiden så bör man komma åt dom från andra sidan (så som garderoberna var byggda hade man ändå aldrig kommit åt dom från garderobssidan så att säga.

Sen är det golvet med, behöver man sätta nån sorts spånskiva eller liknande där för att täcka upp hålen?
De gamla stod bara rätt på en ram av reglar, det har vi tagit bort eftersom våra garderober är några cm högre än de ursprungliga.
Vi har köpt Pax garderober med skjutdörrar från IKEA.
 
  • Renoveringsprojekt; avlägsnade väggpaneler visar träreglar, isolering, skräp på golvet, oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild?
 
zarkov zarkov skrev:
Bild?
Du var snabb på att svara, jag gick precis in från mobilen o laddade upp :crysmile:
 
Är det inget golvmaterial alls där garderoberna stått? Det syns lite dåligt på bilden. Om det inte ligger råspont eller någon annan skiva där så är det nog lättast att lägga golvspånskivor där, de finns på närmaste bygghandel.

I taket är det lättast att sätta gips, det finns i olika storlekar och kanter på bygghandeln. Om de nya garderoberna skall dölja allt så hade jag tagit vanliga gipsskivor, 90x240, och skruvat upp. De är dock rätt tunga så det underlättar att vara 2-3 personer som hjälps åt.

På bortre väggen ser det ut att sitta gipsskivor redan så den behöver du inte bry dig om annat än om du vill måla den.

Skall du bara ställa dit de nya garderoberna eller skall du bygga in dem på något sätt?
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Är det inget golvmaterial alls där garderoberna stått? Det syns lite dåligt på bilden. Om det inte ligger råspont eller någon annan skiva där så är det nog lättast att lägga golvspånskivor där, de finns på närmaste bygghandel.

I taket är det lättast att sätta gips, det finns i olika storlekar och kanter på bygghandeln. Om de nya garderoberna skall dölja allt så hade jag tagit vanliga gipsskivor, 90x240, och skruvat upp. De är dock rätt tunga så det underlättar att vara 2-3 personer som hjälps åt.

På bortre väggen ser det ut att sitta gipsskivor redan så den behöver du inte bry dig om annat än om du vill måla den.

Skall du bara ställa dit de nya garderoberna eller skall du bygga in dem på något sätt?
Det ligger nog sånna golvspånskivor, se bild. Då borde det vara ok o ställa garderoberna på det bara?

I taket sitter nån sorts takpanel men jag tänker att det spelar mindre roll vad som kommer upp där för dels ska vi renovera hallen i framtiden o sen går nog garderoberna ut en liten bit oxå. Vi kommer sätta nån sorts list/kant på sidorna och vid taket, för att dölja skarvar/tapetkanter osv.
Ska man ta gips ändå lr räcker det med nått annat? Såg att gips inte var dyrt oavsett vilket, kanske mer otympligt att arbeta med, kanske kan vara bra med gips ur isolersynpunkt med?

Bortre väggen har du rätt i, gips o ska inte röras för det kommer inte synas ändå. Däremot har vi motsvarande sida där det fattas lite gips, om man ska fylla på där?

Meningen är väl att garderoberna ska bli inbyggda, dom är 4 m o längden mellan väggarna är ca 5-8 cm längre på båda sidor, så där tänkte vi sätta nån trälist/träbit. Likaså taket kommer det bli lite glapp på, där går vi se hur vi löser det eftersom skjutdörrarna behöver 5 cm utrymme för o kunna hängas på, sen får vi se hur vi kan lösa det snyggast :)
 
  • Renoveringsprojekt med uppbruten golv, isolering synlig, spånskiva, trägolv och oskyddade väggdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, trädstomme synlig, rörledningar, öppet utrymme, vit barngrind, delvis synlig stegpall, innertak delvis borta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.