Hej.

Tänkte kolla här om någon kan hjälpa mig med att reda ut vilka väggar på nedervåningen som eventuellt är bärande.
Det vi önskar göra framöver i huset är att öppna upp väggar från hallen in till både vardagsrummet samt köket vid framtida renoveringar om det är möjligt såklart.
Se bifogade bilder för ritningar.

Mvh
 
  • Arkitektritningar av ett hus, inklusive planlösning, sektioner och fasader, liggande på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet med hall, kök, sovrum, vardagsrum och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, planlösning, markerade mått, dörrar, fönster, väggar, rumsbeteckningar, konstruktionsdetaljer, teknisk dokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det troligaste är att väggarna som är utritade på sektionsritningen är bärande. Sen kan det finnas bärande pelare/vägg vid trappan så att inte bjälklagret på övre våningen börjar svikta.

Ser man några balkar i vardagsrumstaket?

Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör.
 
Finns det någon ritning på bjälklagret?
Tror ni kommer bli tvungna att öppna upp för att inspektera hur det ser ut och vilka möjligheter det kan ge.
Ta bort väggarna helt kan vara svårt men balk och stolpar är ju annars alltid en möjlighet.
 
Hej!

Tack för svar.

De väggarna som är utritade på sektionsritningen för nedervåningen går endast mellan tvättstuga/kök/sovrum och fortsätter inte genom hela huset utan stannar mot hallväggen.

Vi ser inga balkar i vardagsrummet.
De 2 väggarna som vi eventuellt vill öppna upp mer går längsmed takstolarnas riktning om det hjälper något.

Mvh
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Finns det någon ritning på bjälklagret?
Tror ni kommer bli tvungna att öppna upp för att inspektera hur det ser ut och vilka möjligheter det kan ge.
Ta bort väggarna helt kan vara svårt men balk och stolpar är ju annars alltid en möjlighet.
Nej, har ingen ritning för bjälklaget.
De ritningar jag har laddat upp är dem jag har.

Vi vill nog inte ta bort dem helt utan mer öppna upp dem lite så det blir mer öppet.
 
En öppning går att göra med hjälp av en balk och stolpar förutsatt att stolparna kan stå stadigt på något.
När man öppnar upp så ser man till att avlasta det partiet man jobbar med.
En erfaren hantverkare ser direkt om det är bärande eller inte när man väl har öppnat upp och inspekterat. Vid osäkerhet får man ta in en konstruktör.
vad är det för grund?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
En öppning går att göra med hjälp av en balk och stolpar förutsatt att stolparna kan stå stadigt på något.
När man öppnar upp så ser man till att avlasta det partiet man jobbar med.
En erfaren hantverkare ser direkt om det är bärande eller inte när man väl har öppnat upp och inspekterat. Vid osäkerhet får man ta in en konstruktör.
vad är det för grund?
Okok!

Det är platta på mark.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
BirgitS
B boobboo skrev:
De 2 väggarna som vi eventuellt vill öppna upp mer går längsmed takstolarnas riktning om det hjälper något.
Det är mindre sannolikt att de är bärande förutom om det är något i samband med trappan. För det är väl hus som är byggt efter 1955?
 
BirgitS
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Väggen mellan hall o vardagsrum är garanterat bärande.
Därför att?
Jag vill lära mig mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att?
Jag vill lära mig mer.
Därför att om golvåsarna för övervåningen skulle ligga åt andra hållet blir spännvidden ca 8 m. Från gaveln till väggen mellan hall o vardagsrum är det strax under 4 m vilket är görbart.
 
Skulle säga ingen är bärande utav väggarna på nedre plan, isf skulle det finnas en vägg skapligt centrerat som gått tvärs med takstolarna. Nu går majoriteten av väggarna längs med takstolarna.
Däremot skulle väggen mellan hall och vardagsrum vara stödvägg för att ytterväggarna inte ska börja bågna utåt på mitten. Vet att jag sett noteringar om det i vissa ritningar, kommer dock inte ihåg hur det brukar benämnas exakt.
 
Purre Purre skrev:
Skulle säga ingen är bärande utav väggarna på nedre plan, isf skulle det finnas en vägg skapligt centrerat som gått tvärs med takstolarna. Nu går majoriteten av väggarna längs med takstolarna.
Däremot skulle väggen mellan hall och vardagsrum vara stödvägg för att ytterväggarna inte ska börja bågna utåt på mitten. Vet att jag sett noteringar om det i vissa ritningar, kommer dock inte ihåg hur det brukar benämnas exakt.
Vad vilar mellanbjälklahet på ? Kolla lite spännvidder.
Att takstolarna ligger åt ett håll har inget o göra med hur mellanbjälklaget ligger
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
R
Oftast ligger bjälklaget åt samma håll som takstolarna det måste finnas balkar som bär av i hallen och vardagsrummet, balkarna kan vara infällda i bjälklaget eller under.. köksväggarna är någ bärande..
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Vad vilar mellanbjälklahet på ? Kolla lite spännvidder.
Att takstolarna ligger åt ett håll har inget o göra med hur mellanbjälklaget ligger
Visar inte detta snitt mellanbjälklaget då?
Teknisk ritning av sektion, dimensionerat objekt med lutande tak, mått på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.