Vi renoverar källaren och snyggar till badrummet/tvättstugan. Där sätter vi 12 st spottar: http://www.elbutik.se/product.html/md-54-ip44

Spottarna placeras i hinkar. Vi sätter fyra ljuspunkter i varje fack i taket. Sedan kommer ett tomt fack, därefter fyra spottar, tomt fack, fyra spottar. Frågan är nu

1. Vad som är smartaste och billigaste sättet att dra el och transformatorer, och
2. Vilka transformatorer som ska köpas och var.

Förutsättningar enligt ovan. Rummet är ca 4.20 m brett, dvs det är denna längd som spottarna fördelas över. Djupet är ca 4 meter. En tanke är att skaffa en snygg lucka som monteras i taket och samla fyra trafos ovan denna lucka, lätt åtkomliga om någon tar slut. Denna idé förutsätter att man kan sätta fyra spottar på en trafo och att man kan dra 4-5 meter kabel som längst från lådan till den spot som ligger längst bort.

Andra och smartare idéer från forumet? Tack på förhand!
 
Du menar att trafon ska placeras innuti någon av de två mittersta hinkarna (varje fack innehåller fyra)? Blir det inte för varmt där? Jag använder Hornbachs gröna godkända för 35 watt. Jag kan förstås byta tre av dem till bredare hinkar med bättre utrymme i sidled.
 
Precis, Men kolla så att trafon får läggas i pottan men det brukar inte vara någon fara men ju större potta du tar desto längre håller trafon och halogenlampan, båda är värmekänsliga.
 
Hornbachs kan inte godkänna något, det får tillverkaren göra...
Tillverkaren avgör vilken typ av potta den skall monteras i. Se instruktionerna som följer med armaturen.
 
@el_richard: Jag provar med största hinken på marknaden och hoppas på det bästa :)
45 grader är gränsen enligt instruktionerna.

En annan fråga. På trafon står det "Max 8A" vid anslutningarna på primärsidan, vilket väl ska tydas så att man behöver proppa ned den fasen? Eller betyder det att det sitter en 8A-säkring inbyggd i trafon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.