Hej alla! Jag ska fälla in spottar i undertak 240 och i ryggåstak med 18 graders lutning. Ska jag använda 12, 24 eller 230 volts spottar? Är det verkligen bra att ha massa transformatorer liggandes ihop me reglar å isolering? Hur gör man det smidigast med dragning, lösa kablar eller rör/slang?

Kunniga, yttra er i ämnet!
 
Du monterar lämpligen spotboxar av rätt storlek för ändamålet samt drar rör med pls värmebeständig kabel i. Transformatorerna lägger du upp i spottboxarna underifrån när du kopplar ihop det hela. Tänk på 2 meters regeln vid elektroniska trafos.
 
Se då till att ljuskällan är en alu-täckt lampa ,annars går det en massa värme upp till trafon och den går sönder.
Vill du byta lampor ofta ska du välja 230V,annars 12V
 
Caesar skrev:
Vill du byta lampor ofta ska du välja 230V,annars 12V
Jag är nyfiken på detta eftersom jag nu själv ska välja belysning. Är ditt uttalande baserat på egna erfarenheter eller på något du hört eller läst om?
 
Det är fakta att 230 håller halva tiden gentemot 12v. Likaså att man ska använda alutech lampor. Kalljuslampor skall alltid undvikas när man monterar Downlights
 
Bara för att man väljer en ljuskälla med "Alu" som riktar värmen åt rätt håll så ska man inte göra avsteg från att ha en ordentlig potta bakom. Det är ju trots allt samma sockel till vanliga och alu-halogenlampor.
 
Precis , man måste fixa så att det fungerar med kallljuslampa oxå ,men med tanke på trafons hållbarhet kan man välja alu.
.
 
Erik_D skrev:
Kalljuslampor skall alltid undvikas när man monterar Downlights

Detta påstående är som tur är inte sant. Vad har du fått detta ifrån?
Se till att ha rätt dimensionarad potta bakom bara så är det inga problem. Hade man enbart kört med alu förlorar man dessutom en av fördelarna med 12v, Alu finns nämligen endast med en spridningsvinkel.
 
Jag har sänkt alla taken och satt in panel på övervåningen, satte 12-volts spottar överallt vilket jag ångrar väldigt mycket nu. Bara krångel med transformatorer hela tiden, köp endast 220 volts spottar vilket jag kommer göra i fortsättningen utan tvekan.
Lycka till
 
Nu blir jag lite nyfiken. Vad har det varit för strul med transformatorerna?
 
flera stycken har gått sönder inom ett år bytt dom och någon har gått sönder igen.
Skit tycker jag men det kanske bara är jag som råkat ut för detta, tycker jag vore konstigt om så var fallet. :-/
 
Jag har hittills inte bytt en enda trafo som jag installerat. Är väl uppe i några hundra vid det här laget. Som alltid så får man vad man betalar för.
 
ok det är klart man får vad man betalar för, kanske därför mina bara går sönder.
Köpt nån billig skit på bauhaus. Säger varje gång man skall börja på nått nytt projekt i huset att nu skall vi inte köpa billig skit men som vanligt är det den skiten man kommer hem med >:( Nu är det iallafall slut på handlandet av billigt crap
 
Erik_D skrev:
Jag har hittills inte bytt en enda trafo som jag installerat. Är väl uppe i några hundra vid det här laget. Som alltid så får man vad man betalar för.
Erik_D jag måste fråga, jag undrar nämligen om jag förstod dig rätt. Har du ett hundratal trafos i huset? Eller är det spottar du menar?
 
Robert_Maria skrev:
[quote author=Erik_D link=1138895235/0#11 date=1139735540]Jag har hittills inte bytt en enda trafo som jag installerat. Är väl uppe i några hundra vid det här laget. Som alltid så får man vad man betalar för.
Erik_D jag måste fråga, jag undrar nämligen om jag förstod dig rätt. Har du ett hundratal trafos i huset? Eller är det spottar du menar?[/quote]


Erik_D jobbar som elektriker, så dom flesta sitter nog ute hos kunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.