Jag fick så fin hjälp här när jag letade efter den bästa cirkelsågen (min man studsar av förtjusning bara han tänker på att plocka fram Hitachin vi köpte), och nu skulle jag behöva hjälp med inköp av slipmaskin.

Jag ska slipa vår trappa, men vi har ingen bra slipmaskin, så trappan får ses som ett första projekt, sedan kommer väl slipmaskinen att användas till det ena och det andra, dock på hobbynivå och inte särskilt frekvent (tror jag).

Pengar är alltid en stötesten, vi lade 1995 på Hitachin och det var ju ganska lagom, tyvärr får jag en känsla av att man behöver två slipmaskiner till en trappa.

Jag har läst och läst här i gamla trådar, och förstår att jag bör skaffa en excenterslip och en annan slip som kommer åt i hörnen (vi har en gul mus, men ärligt talat händer det i princip inget när man "slipar" med den, förutom att den vibrerar (ont i händerna) och låter (ont i öronen)).

Festool rotex kommer tyvärr inte på fråga (för dyr). Även Bosch GEX turbo känns lite väl dyr. Dessutom undrar jag om 150 mm verkligen är riktigt smidigt? Jag har förstått att 125 mm kanske är smidigare?

Och hur är det med PEX? Orkar man slipa en lackad trappa med en sådan?

Och till hörnen då... är en Bosch multimaster något att överväga? Vi har som sagt en slipmus, men den fungerar lika bra avstängd som påslagen. Tar ingenting, i princip.

Jag vill gärna att jobbet ska gå fort och smidigt, och slipper gärna känslan att händerna ska trilla av (om möjligt). Ljudvolymen är inte avgörande, jag använder öronproppar.
 
holyanna skrev:
Och till hörnen då... är en Bosch multimaster något att överväga?
Jag skulle vilja påstå att den skulle klara jobbet. Min enda hörnslip är just Bosch PMF180 och den har jag slipat en hel del med. Dammuppsugningen med dammsugare tillkopplad är väl inte hundra men bättre än ingenting. Som nämnts i tidigare tråd så är den svarta slipsulan till PMF180:an helt värdelös och ska numera vara ersatt med en vit platta. Kan vara värt att ha i åtanke.

Enda nackdelen med att använda multimaskinen för slipning är att man måste vara rätt noga med att hålla slipsulan plant mot underlaget. Eftersom kroppen är rätt lång så är det rätt lätt att tilta maskinen lite vilket går ut över slipsulan.

Min maskin har jag mest kört med Biltemas slippapper som jag tycker verkar väldigt bra. Dock har de höjt priset nu så man kanske lika gärna kan gå på Boschs egna papper som definitivt är bra.
 
Jag slipade en trapp för någon månad sedan och då använde jag en 125mm oscillerande slip (Bosch) till de stora ytorna och en multimaster till hörnen. Det var några trånga partier där trappan svängde som jag fick slipa för hand där ingen av maskinerna fungerade, men det var ett litet jobb.
 
Nusnäs skrev:
Jag slipade en trapp för någon månad sedan och då använde jag en 125mm oscillerande slip (Bosch) till de stora ytorna och en multimaster till hörnen. Det var några trånga partier där trappan svängde som jag fick slipa för hand där ingen av maskinerna fungerade, men det var ett litet jobb.
Vad var det för oscillerande Bosch du använde?
 
Hyra en lackfräs kanske kan vara nåt?
Och lägga överblivande pengar på en slipmaskin, kanske en hörnslip? :)

Metabo tillverkar en lackfräs, som bör göra jobbet mycket mycket lättare än en slip (om man ska tro det man läst).
 
Lackfräsen är suverän i detta fallet! d^_^b
Konstigt nog verkar det bara vara Metabo som tillverkar en sådan. LF 724S heter den.
 
Hmm, tips på en bra hörnslip, då? Jag har som sagt dåliga erfarenheter av musen.

Vad gäller lacken i trappan är den visserligen närvarande, men den är nog inte som gamla tiders lack. Husets förra ägare sa att de hade satt in trappan, så den kan inte vara mer än 5-6 år gammal. Dock är den redan trären på vissa särskilt utsatta ställen. Så det är ingen stenhård gammal historia.

Jag har läst på lite om lackfräs och man måste ändå använda excenterslip efteråt. Tips på bra excenterslip under 2000 kronor? Eller 3000?
 
Redigerat:
Ja, jag läste den tråden. Tycker fortfarande att Makitan (4500 kr) Bosch GEX Turbo (3600 kr) och Festoolen (5??? kr) är lite väl dyra.

Men jag ser i tråden att exempelvis Bosch 125 AC räknas som för klen för en trappa. Man får alltså slita sitt hår om man skaffar en sådan?

Är det något speciellt med excenterslipmaskiner som gör dem så dyra? Vi har köpt både cirkelsåg (Hitachi för 1995) och skruvdragare (Bosch blå för kanske 1600) i proffssegmentet och tyckt att priserna var överkomliga. Men inte på excenterslipmaskiner, tydligen.
 
Jag gissar att dom tar betalt för möjligheten att ställa in grov avverkning, jämfört med tex GEX125 och 150AC.
 
Makitan går lös på 245 GBP inklusive 50 slippapper + frakt. Nu kommer jag inte ihåg vad frakten på Axminster brukar kosta, men du borde ha den hemma för en bit under 3500. Du kommer att ha den hela livet och jag har förstått att du uppskattar kvalitetsmaskiner.

För mig blev det lite onödigt dyrt när jag skaffade en AEG för ca 1500 och sedan fick testa en Rotex....

Dewalten som LLLVäxjö länkar till tycks vara en vanlig excenterslip. Det fina med de andra maskinerna som vi talar om, dvs Bosch GEX-turbo, Makita 6040 och Festool rotex, är att de inte bara är excentermaskiner. Med ett reglage kan man ställa om dem till roterande excentermaskiner. Det gör att avverkningshastigheten ökas flerfaldigt.
 
Redigerat:
Det kanske käns svårt att motivera att köpa en slipmaskin för
3500 kr. Men och det är ett stort MEN bosch GEX Turbo är sjukt bra har man aldrig provat en sådan så förstår jag.
Men det är faktiskt två st maskiner i en och då blir st priset väldigt bra

Du kommer med största sanolikhet inte behöva köpa någon mer slipmaskin....

Har själv en festool rotex.

Pär H
 
Jag hyrde en bandslip under 1dag, funkade kanon, gäller att ha koll för det går undan!
 
mattiasp skrev:
Makitan går lös på 245 GBP inklusive 50 slippapper + frakt. Nu kommer jag inte ihåg vad frakten på Axminster brukar kosta, men du borde ha den hemma för en bit under 3500. Du kommer att ha den hela livet och jag har förstått att du uppskattar kvalitetsmaskiner.

För mig blev det lite onödigt dyrt när jag skaffade en AEG för ca 1500 och sedan fick testa en Rotex....

Dewalten som LLLVäxjö länkar till tycks vara en vanlig excenterslip. Det fina med de andra maskinerna som vi talar om, dvs Bosch GEX-turbo, Makita 6040 och Festool rotex, är att de inte bara är excentermaskiner. Med ett reglage kan man ställa om dem till roterande excentermaskiner. Det gör att avverkningshastigheten ökas flerfaldigt.
Jag tänkte som någon slags kompromiss. Om jag hade haft 200W mer i min GEX 150AC så tror jag att jag hade varit helnöjd men du har säkert rätt.

En fråga: Min roterar ju också , är det hastigheten på rotationen som är högre då på dyrmaskinerna eller hur ligger det till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.