Hej hej!
Jag ska sätta upp två nya väggskåp i köket.
Är det någon som vet vad man ska ha skruv och plugg(betong) dimensioner till ett lagom tungt väggskåp??
 
Till väggskåp skulle jag rekommendera nylonplugg samt 5-6mm skruv med en längd på minst 60 mm. Ta och hör med en välsorterad järnhandel annars...

// WM
 
Brun plugg och sen 5-6 mm tjock skruv
som wintermute sa.
Längden ska va så lång att skruven går igenom
hela pluggen.
Så har du skåp med tjock skuvregel blir dom
längre och kortare om du har skruv vinkel
typ ikea skåpen.

Mvh Putte
 
Är också fundersam hur jag ska sätta fast överskåpen.
Jag har sett tidigare att man sätter en trälist under skåpen som skåpen "står på".
Listen har haft en urfräsning på nedersidan så att det blivit ett överhäng över kaklet.

Är det vanligt och/eller nödvändigt att man använder en stödlist under?
Skruvar man fast skåpen annars (eller ändå) i alla fyra hörnen?

/L-O
 
Jag tror faktiskt att du tänker på en täcklist som inte har nånting att göra med att bära upp skåpen.
 
jon_h skrev:
Jag tror faktiskt att du tänker på en täcklist som inte har nånting att göra med att bära upp skåpen.
Så du menar att ett skåp fullt med tallrikar bara hänger i skruvarna? Då måste det väl ändå skruvas i varje hörn?
 
Som jon_h så är det en täcklist-kakel list.
Tror inte den är så populär längre.
Man kan skruva en tillfällig list som hjälper
vid montering av skåpen.
Den tar man bort sen.
Du skruvar 2 skruvar uppe bara och sen skruvar
ihop skåpen med varandra.

Mvh Putte
 
Vad menas med täcklist? Vad, skulle den täcka?
 
Rätt skruv och plugg så pallar
det för mer än man tror.

Mvh Putte
 
Täcklist/kakel list skulle sågas till
för att täcka utrymmet som blev kvar mellan
kakling och underkant skåp.
Nu förtiden så har jag mest sett att det
kaklas hela vägen upp.

Mvh Putte
 
OK, tack för svaren!

Mvh
L-O
 
på ikea sa dom att deras vinklar som man ska fästa överskåpen med pallar för 250kg så du kan nog lassa in rätt mkt tallrikar:D
 
spliffan skrev:
på ikea sa dom att deras vinklar som man ska fästa överskåpen med pallar för 250kg så du kan nog lassa in rätt mkt tallrikar:D
Hjälper inte, om det inte sitter ordentligt fast förankrat i väggen. :)
 
Är det fransk träskruv som gäller när man jobbar mot träreglar eller finns det annan typ av skruv som passar bättre?

Får man med skruv för att fästa skåpen i varandra? Skulle väl inte tro det så vad väljer man där? Bult plus mutter eller bara skruv?
 
Skruv mellan skåpen brukar följa med. Oftast är det en speciell hylsa som ser ut som en skruv med invändig gänga från ena hållet och skruv med maskingänga från andra hållet.

För uppsättningen är vanlig träskruv på 6mm lagom. Tror att det funkar med 5mm också.

Saknar man dessa så finns de i beslagsdisken på bättre byggvaruhus. Man kan också gå till IKEAs reservdelsshop (finns åtminstonde i Barkaby vid reklamationsdisken). Där kan man få tag i massor av olika "bra att ha" beslag. Det är självbetjäning man betalar till en sparbössa som IKEA skänker till Rädda barnen (eller ngt liknande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.