ska montera OSB+gips på innerväggarna,tänkte bara kolla vilka skruv jag skall använda till detta.
räcker det med 30mm till gipsen? och vilka skruv skall jag använda till osb:n??
tacksam för svar.....
P.s har en skruvautomat och tacksam för tips var man köper bandad skruv billigt
 
Ola78
När du har dubbelt skivmaterial bör du ha 40 mm skruv om du ska skruva i reglarna bakom annars har du bara 5 mm som drar. Det har väl diskuterats här på forumet om att man kan skruva i spånskivan/osb utan att behöva träffa regeln. Jobbar själv inom trähusindustrin och förr några år sen skruvade vi gipsen i spånskivorna/osb utan att ta hänsyn till reglarna, men efter massa reklamationer på grund av att skivorna började hänga mellan reglarna så började vi skruva i dom istället. Reklamationerna upphörde, så för att vara på den säkra sidan, skruva gipsen i regeln bakom så blir det riktigt stadigt och bra.
 
Ola78
Sorry, glömde att du hade frågat om skruv för OSB:n, ta spånskiveskruv eller om du har spikpistol...40 mm spik.
 
perfekt....tackar så mycket...hur långa behöver spånskiveskruven vara?
 
strålande!
tack så mycket för all hjälp!
 
har liggande 45reglar på insidan....
hur ska osb:n moteras? liggande?
 
Ola78
Varsågod, var så lite. Alltid kul om man kan glädja någon:D
 
Ola78
Med 45 liggande ka du montera osb:n liggande men glöm inte att sätta kortlingar vid skarven på kortsidorna, alt så sätter du kortlingar på c/c 600 melan dom liggande så kan du montera osb.n stående och du har även att regel att skruva gipsen i sen.
 
smart:).....hur brukar man göra?
har alla möjligheter nu .....
 
Ola78
Hur man brukar göra.....ja du, det finns antagligen en massa olika lösningar på det. Jobbade på en annan husfabrik en gång i tiden, där hade vi korslagt regelverk uppbyggt ungefär som jag skrev ovan, den var uppbyggd så här:195 mm regel, ångspärr, 45 mm liggande, 45 mm stående mellan liggande c/c 600 men inte mitt för 195, sen råspont och gips. Blev väldigt bra väggar iaf:D
 
Ola78 skrev:
När du har dubbelt skivmaterial bör du ha 40 mm skruv om du ska skruva i reglarna bakom annars har du bara 5 mm som drar. Det har väl diskuterats här på forumet om att man kan skruva i spånskivan/osb utan att behöva träffa regeln. Jobbar själv inom trähusindustrin och förr några år sen skruvade vi gipsen i spånskivorna/osb utan att ta hänsyn till reglarna, men efter massa reklamationer på grund av att skivorna började hänga mellan reglarna så började vi skruva i dom istället. Reklamationerna upphörde, så för att vara på den säkra sidan, skruva gipsen i regeln bakom så blir det riktigt stadigt och bra.
Det här får du gärna utveckla, jag är en av dem som inte är noga med att gipsskarvar hamnar på underliggande regel, bara OSB är skruvad ordentligt.
Vad var orsaken till reklamationerna egentligen?
Och vad menas med att de hände mellan reglarna?
Jag är ärligt nyfiken, jag har nämligen trott att det inte spelar någon roll var skarven hamnar.
Kanske lite OT men ändå inte.
 
Ola78
Själv trodde jag inte heller att det hade nån betydelse, men sen fick vi reda på detta och jag såg bilder som vi fick från reklamationsavdelningen. När långsideskarven på gipsen hamnade mellan reglarna och spånskivan rörde sig så orkade tydligen inte armeringen i skarven med detta och skivorna började svacka, så nu skruvar vi all gipsskruv i reglarna. Antar att det beror på skivorna blir mer som en massiv tjock skiva nu eller nåt, men det är ett lite helsike när man sitter och räknar ut spånskivorna på jobbet och man ska få det till att passa med gipsen också då man gärna inte vill generalskarva den. I samma veva började vi också med att sätta ett plåtband över alla fönster för att motverka att tapeterna skulle spricka, då det varit problem med det också, reklamationerna minskade kraftigt efter detta. Antar att
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Ola78
Glömde att skriva det, man märke inte fenomenet direkt utan det var tydligen en sån sak som kom smygande. Nu vet jag inte om de kanske är annorlunda med OSB som underlag, personligen tycker jag ju att den är bättre än spånskiva. Själv har jag satt råspont under all gips i vårat hus och då har jag inte tänkt så mycket på detta med reglarna faktiskt då jag tyckte att råspont är så kraftigt. Får ursäkta om jag kanske skrämt upp dig nu bengtsson;), inte min mening i så fall. Jag bara skriver hur vi gör på mitt jobb, cheferna bestämmer ju:D
 
Intressant, jag har haft samma problem i några få skarvar, trodde det berodde på att det var spacklade med glasfiberremsa och inte papp (som jag har på alla andra skarvar).
Hur tätt skruvade ni OSB? Limmades den också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.