Godkväll! Jag ska sätta fast en aspirator på skorstenen för att bättra på draget. Aspiratorn sitter på en platta av rostfritt stål och skorstenskronan är av betong. Vad ska jag använda för plugg/skruv till detta? Finns det någon typ av farmarskruv avsett för betong? Måste ju bli tätt vid skruven tänker jag..
Ska man även dra en fogremsa vid kanterna eller är det overkill?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…
Blir det tätt vid skruvhålet med den? Speciell plugg? Och vad heter en sådan?
 
Får kolla på kartongen imorgon va de heter, men det är Hiltis.
Det är inga plugg till, man skruvar den rätt i ett 5-6mm hål. Det är typ montageskruv för betonginfästning.
 
Jag lärde mig i barndomen att man inte ska borra i skorstenstegel. Risk för frostsprängning och otäthet. Använd rostfria spännband av rostfritt stål runtom istället.
 
Kronan är betong antar jag, och inte tegel. Men det finns ändå en poäng där. Istället för att borra och krångla med att täta hål skulle jag ha fått själva snurrmojängen monterad på en plåt bockad efter kronans dimensioner. Den fäster du sen med bockade L-profiler på 2 eller 4 sidor.
Jag har fäst min gigantiska huv så, och den har stått emot denna och förra höstens stormar utan problem.

L-profiler skruvar du i den bockade monteringsplåten så den spänner fast runt kronan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.