M
Hej!

Fick badrummet renoverat för ett tag sedan och de har anslutit duschkabinen med plaströr (verkar vara såna rör-i-rör men utan höljet). Får det verkligen vara så..? DSC_0021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
nja skall vara armerad slang
 
S
Haha ja inte fan var det snyggt iaf.
 
Krilleman
Slangen är OK att använda för duschkabin om den är typgodkänd.

Att det måste vara stålomspunnen slang är fel.

Det som är viktigast här är om det är planadaptrar i vatette-kopplingarna? För lekande mutter med packning som tätning ska ha en slät ansats att täta emot. Inte fasad klämringsände på klämringskopplingar. Ta isär och fota hur det ser ut!

Sen hade det ju varit bättre med en vinkel istället för en rak koppling på översta röret som avslut så slangen inte får en så kraftig böj på sig upp mot kabinen!

Här en en typgodkänd slang:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/P...gsslangar/Anslutningsslang-av-PEX-2000021163/
 
S
okej men skulle hellre ha en armerad slang, för att kunna flytta kabinen. badrum gör man ju rent oftare än baki diskmaskin, tvättmaskin
 
Krilleman
Armerad slang? Vad menar du?

Stålomspunnen?

Flytta kabinen kan man göra med vanlig slang som på bilden och i min länk.

Själv har jag slutat köpa färdiga slangar, jag pressar egna med övergångar med lekande mutter. Exakt längd som jag själv önskar, varje gång!
 
M
Tack för svar! Ja, det är iaf opraktiskt eftersom man inte kan få ut kabinen så långt. Funderar på att köpa ett par färdiga slangar (metallomspunna, längre o mer böjliga) o skruva dit men när det kommer till VVS är jag rätt nollad... Om allt är nytt och "standard", kan man då bara skruva dit färdigköpta slangar? Såna saker har väl packningar och ska väl inte tätas i gängor med lin o salva..?
 
S
krilleman_215 skrev:
Armerad slang? Vad menar du?

Stålomspunnen?

Flytta kabinen kan man göra med vanlig slang som på bilden och i min länk.

Själv har jag slutat köpa färdiga slangar, jag pressar egna med övergångar med lekande mutter. Exakt längd som jag själv önskar, varje gång!
samma sak annat namn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.