Har haft vattenskada i köket då diskmaskinslangen och även avloppsrören läckt. Det är nu torkat men byte av trasiga delar täcker inte försäkringen. Därför kommer jag byta slang till diskmaskinen och sätta in en ny blandare. Detta kan jag ombesörja själv

Sedan har jag ett avloppsrör jag behöver byta. Det är den nedersta delen som ni ser op bilden som är ett rör med diameter på 50mm med en gul slang inkopplad. Denna gula slangen har diameter som en trädgårdsslang och är till för kondensvatten från en fläkt som är både fläkt och ventilation.

Jag behöver således något sätt att kunna koppla in kondensslangen och även byta det "raka" röret som går ned i golvet. Antar att jag behöver ett v-rör? Det står dubbelmuff 50mm på dt översta röret.

Skulle det funka med dessa två eller har ni något annat förslag?
Grenrör avloppsrör DN 50/50 45° - köp på HORNBACH.se
FALUPLAST Multislangnippel 78620 40 mm 8082432 - köp på HORNBACH.se
 
  • Installation av gråa avloppsrör och flexrör med öppen kopplingsdosa i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondensslangen borde anslutas före vattenlåset.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Kondensslangen borde anslutas före vattenlåset.
Sähär ser hela avloppssystemet ut. Så du menar att jag skulle ansluta den typ den smala rördelen som är under utkommande vatten från diskmaskinen (slangen med rörklämman) Blir det inte konstigt fall då och att vattnet inte rinner ner i avloppet?
 
  • Komplext avloppssystem under diskbänk med slangar och rörklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toblin77 Toblin77 skrev:
Sähär ser hela avloppssystemet ut. Så du menar att jag skulle ansluta den typ den smala rördelen som är under utkommande vatten från diskmaskinen (slangen med rörklämman) Blir det inte konstigt fall då och att vattnet inte rinner ner i avloppet?
Anslur den gula slagen till den sneda anslutning vredvid diskmaskinsanslutningen.

Fallet ordnar du genom att flytta upp den gula slangen så att den aldrig är lägra än anslutningen mot avloppet.
 
E Edlunn skrev:
Anslur den gula slagen till den sneda anslutning vredvid diskmaskinsanslutningen.

Fallet ordnar du genom att flytta upp den gula slangen så att den aldrig är lägra än anslutningen mot avloppet.
Ok jag förstår. Då får jag lyfta upp eller korta den gula slangen innan jag ansluter den. Hålet är dock för stort för att den gamla slangen ska kunna anslutas med slangklämma. Finns det något sätt att förminska hålet men samtidigt att det håller tätt?
 
Om det rinner med självfall från avfuktarens kondensor så går det sannolikt inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.