Vissa kör bara sina robotar dagtid för att de är oroliga för igelkottsolyckor. Att sådana olyckor sker är ostridigt, men gäller de alla robotar, och hur är det nu med specialfallen, som igelkottsbebisar? Jag har läst den vetenskapliga artikel på området som Rasmussen et al fick publicerad i april i år.

Det korta svaret är fasta blad dåligt, ”lösa” rakblad bra. Men frågan är förstås mer komplicerad än så.

Klippare likt Husqvarna och Gardena skapar i princip inga skador på vuxna kottar då de dels inte hamnar under klipparna pga. fungerande krocksensorer och tiltfunktioner, men även om djuren kommer under klarar de sig pga. bladkonstruktionen.

Många nyhetsartiklar i frågan har dock skrivit att de minsta igelkottsbebisarna ändå skulle köras över och potentiellt skadas av robotarna utan direkt hänvisning till artikeln, så vad skriver egentligen forskarna? Jo, att det här knappast är ett problem på riktigt.

Dels är inte igelkottsbebisar ute och rör sig på gräsmattor. De ligger i boet och dias av mamman. Och om en övergiven bebis ändå skulle ge sig ut på strövtåg ska vi beakta två saker: de har extremt små överlevnadschanser på egen hand rent allmänt och de är så små att klipparen kör rakt över dem och de är under bladen. Då testerna utförts på döda kottar vet vi förstås inte att kottarna inte sticker upp huvudet ett reser sig på bakbenen eller hoppar i en sån här situation, men det vore oväntat.

Trots studiens resultat rekommenderar dessa forskare fortsatt att man inte kör klipparen nattetid om man kan välja, men man kan verkligen fråga sig om den typen av extrem försiktighet är motiverad för alla typer av klippare för oss som inte vigt våra liv till igelkottar.
 
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt och 5 till
  • Laddar…
Det där med att undvika att köra "nattetid" får man väl specificera lite också. Tidigare under försommaren när igelkottarna var i farten här i trädgården (hade minst tre som sprang runt) så brukade jag snava över dom mellan 18 och 23 på kvällarna och kunde även se och höra dom på morgonen vid frukost (7-8). Dvs tider som "igelkottsvänner" nästan garanterat kör sina robotar.
 
Åsa Lund
Ok, så 9-17 funkar troligen?
Ändrar Nisses tider med en gång (fast jag betvivlar att det finns några igelkottar i zon 5?)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ok, så 9-17 funkar troligen?
Ändrar Nisses tider med en gång (fast jag betvivlar att det finns några igelkottar i zon 5?)
Ja alltså. Det där med igelkottar och robotklippare är ju en följetång utan dess like.
Jag har svårt att tänka mig att en husqvarnarobot kan döda eller skada en igelkott. Åtminstone inte de vi har hos oss. När de är ute på gräsmattan så drar de iväg i full fart om man närmar sig och enda gångerna de rullar ihop sig till en boll är om man mot förmodan skulle tränga dom i ett hörn. Men om så är fallet så studsar ju ändå klipparen mot hörnet, så kotten klarar sig i alla fall.

Ser du ingen igelkottspillning i trädgården så tror jag du kan vara lugn. Här ligger det en klutt var tionde meter ungefär när igelkottarna är som mest aktiva på försommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.