Hej
Vi renoverade vårat badrum vintern 2011-våren 2012 i ett bostadsrättshus ifrån 1946.
Huset har självdrag, när vi påbörjade renoveringen var utsugsventilen i badrummet igensatt, efter att ha läst runt lite fick jag uppfattningen att det var okey att den var igensatt om det var godkänt enligt boverkets regler när huset byggdes.
http://www.boverket.se/Global/Bygga...ruktionsregler/aldre-byggregler/BABS-1950.pdf
På sida 72 kan man läsa att badrum inte behöver ha en tilluftskanal om det har ett öppningsbart fönster och frånluftskanalen inte har en kallrasventil.
Renoverade badrummet och satte in en fuktstyrd PAX fläkt i den tidigare tilluftsventilen i väggen som nu blev frånluftsventil. Badrummet har ett öppningsbart fönster.

Just nu håller föreningen på med en ventil rensning och om några dagar kommer OVK, de som rensade ventilerna var övertygade om att nybyggnadsregler gäller vid en helrenovering av badrummet.

Hur skall jag göra? Vad gäller? Slipper gärna leta reda på den gamla kanalen om det är möjligt. Skulle vara bra om jag hade lite kött på benen när OVK görs.

Tack på förhand!
 
Är inte hundra vad du frågar efter men jag kan ju alltid svara på det jag tror du vill veta.

1 Vid en badrumsrenovering behöver ni inte bry er om ventilationskrav bet lagkrav över huvud taget.
1.1 En BRF-ägare är ej fastighetsägare och därför ansvarar aldrig brf-innehavaren för fastighetens ventilationsystem, detta ansvarar föreningen för.
2 Ev föreskrifter ang ventilation gäller endast om ni gör bygglovspliktig åtgärd i större omfattning, men då är föreningen ansvarig och inte ni.
2 OVK:n kommer inte bli problem. PAXen går som forcering vida belysning eller dylikt? Det som kan hända är att besiktningen visar på att ni har för få tilluftventiler, men man skall ej ta in tilluft i badrum så då får föreningen fixa tilluft i sovrum istället.
 
C
Genom att sätta igen den ursprungliga frånluftventilen och ändra den ursprungliga tilluftventilens funktion så har man gjort en fundamental konstruktionsändring, och kan väl knappast hävda de regler som gällde vid tiden för den ursprungliga konstruktionen?

Misstänker att Villa vista menar att en BRF-medlem inte behöver bry sig om ventilationskrav vid renovering under förutsättning att medlemmen inte ändrar ventilationen. Men om ventilationen ändras så att det blir nedslag på OVK får föreningen ett åtgärdsföreläggande vilket i första hand innebär att medlemmen ombeds rätta till felet och i andra hand innebär att föreningen måste gå in och rätta till felet.
 
Redigerat:
Det stämmer nog det som cpalm skriver att om det kan påvisas att eran åtgärd har pajat självdragssystemet då är ni torsk!
Men det räcker nog att borra upp en spaltventil i toalettfönstret alt annat rum om tilluften är för dålig och då är saken biff igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.