Jag har hus och mark längs en älv, för ca. 20 år sedan fanns ingen strand längs vattnet men numera finns det en dyig udde. Jag skulle vilja bygga ett trädäck som lätt går att dras upp (Vattenfalls påsläpp är opålitliga så det går inte att ha ett stationärt däck) så att det går att utnyttja stranden till sol och bad utan att bli lerig. Behövs det strandskyddsdispens för något som inte är stationärt och tekniskt sett kan dras upp varje dag?
 
Beror nog på om syftet är att få allmänheten att tveka till att vara där eller inte. Och det bör man väll kunna argumentera åt båda håll beroende på vilket ben man vill stå på.

Lagen förbjuder ändringar som gör att andra människor tvekar att vara på platsen.

Jag hade personligen byggt så som du beskriver, men varit beredd på att behöva flytta det om det blir anmält och tillsynen kräver det.
 
  • Gilla
Tea E
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Beror nog på om syftet är att få allmänheten att tveka till att vara där eller inte. Och det bör man väll kunna argumentera åt båda håll beroende på vilket ben man vill stå på.

Lagen förbjuder ändringar som gör att andra människor tvekar att vara på platsen.

Jag hade personligen byggt så som du beskriver, men varit beredd på att behöva flytta det om det blir anmält och tillsynen kräver det.
Fördelen med platsen är att det inte finns så mycket till ällmänhet i närheten, men om de känner för att utnyttja den så är de så välkomna så. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.