Kommunen tolkar nog läget som att du är Byggherren !
Jag står själv som byggherre i mitt projekt (hus & garage) där vi ska göra mkt jobb själva men även hantverkare som gör grund och reser stomme mm.
 
Hej,

Jag tror inte att det behövs några speciella regler om man bygger själv. Se bara till att din K-ansvarig vet om att du tänker bygga själv.

MEN det finns tydligen en bank som säger "ja visst kan du bygga själv, MEN du behöver det här och det här och det här o.s.v."
Ett av kraven som ovanstående bank kräver är att man som egenbyggare måste ha en GAR-BO försäkring. Nu är det bara så att privatpersoner INTE kan teckan en sådan försäkring av förklariga skäl. Och det vet banken som tidigare sa "visst kan du bygga själv"
På GAR-BO visste man precis vilken bank och där kan få rådet att "byt bank"

Ett tips är att hör dig för bland banker. Var inte rädd för att vara "otrogen" mot din bank. Kan din bank inte hjälpa dig när du behöver det finns det ingen annledning att vara kund där.

Ett annat tips är att göra ordentliga förarbete med t.ex. kalkyler på projektet, tisplan på byggtiden och visa att man är kunnig och påläst.

Och sist men inte minst är det jättebra om man har pengar (ju mer destå bättre) sparade. Det får nog tyst på de flesta banker som kör med frasen "vi vill vara säkra på att vi får tillbaka våra pengar därför ställer vi så många krav." Svara då med att ditt eget kappital är du minst lika rädd om.

Det kommer att svida och allt kommer plötsligt att kännas helt omöjligt om en banken säger nej.
Men ge för tusan inte upp om du enligt bankkalkylen skulle klara det ekonomist.

Said
p.s: Hur planerar du att skaffa ytong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.