Det är inte otroligt att detta har avhandlats på Byggahus tidigare, men det är inte så lätt att söka.
Saken är den att ett företag jag varit i kontakt med inte vill åta sig totalentreprenad till privatperson med mindre än att personen har eller registrerar en momspliktig firma. Det verkar ju uppenbart att företaget vill undandra sig en del rättigheter som tillkommer privatpersoner, t.ex. enligt konsumentköplagen, frågan är vilka?

Som privatperson ska man ju slippa byggherreansvaret för arbetsmiljö vid totalentreprenad, men möjligen kan det även i andra fall finnas möjlighet att lägga detta på totalentreprenören genom avtal. Just arbetsmiljöansvaret är ju något som kan gå riktigt fel om det vill sig illa samtidigt som det säkert kan vara svårt att sköta om entreprenören sätter sig på tvären.
Hur är det med garantier och liknande? Det lär ju finnas någon byggfelförsäkring som branschen tar ut dryga premier för men som varje fall för en del år sedan påstods aldrig ha delat ut någon byggfelsersättning. Om så är fallet kunde ju det vara en positiv sida av att runda lagarna, fast byggfelsförsäkringen kanske tas ut av företagskunder också?

Om någon insatt person, gärna advokat Blåe, kan redovisa skillnaden mellan att beställa som privatperson och som företagare eller hänvisa till annan relevant tråd vore jag mycket tacksam.
 
BirgitS
Ett företag anses ha tillräcklig juridisk och fackmässig kunskap för ha hela ansvaret för de avtal de skriver på, inget tal om att byggföretaget är mer professionellt och därför ska avtalet tolkas till konsumentens fördel.

Normalt är det konsumenttjänstlagen som gäller i dessa fall och du kan själv jämföra dess innehåll med köplagen.

Jag har aldrig sett advokaten svara i forumet utan vill man komma i kontakt med honom får man följa vad som står på sidan för Fråga experten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett företag anses ha tillräcklig juridisk och fackmässig kunskap för ha hela ansvaret för de avtal de skriver på, inget tal om att byggföretaget är mer professionellt och därför ska avtalet tolkas till konsumentens fördel.

Normalt är det konsumenttjänstlagen som gäller i dessa fall och du kan själv jämföra dess innehåll med köplagen.

Jag har aldrig sett advokaten svara i forumet utan vill man komma i kontakt med honom får man följa vad som står på sidan för Fråga experten.
Tack för svar, jag letade efter ingång till att fråga advokaten men hittade ingen.
 
Alla dina rättigheter som konsument sätts ur spel när du blir kund som företagare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vadå, ska du betala din egen firma som sedan betalar byggarnas fakturor? Hur görs avdrag för rut/rot?

Låter helskumt. Undvik.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Då det är omvänd betalningsskyldighet för moms i byggsektorn åker du också på all momsredovisning och -betalning. Plus att ditt företag blir någon form av skenverksamhet då det bara har en kund (du själv) och en leverantör.

Jag skulle likt @Jaggatagga inte röra i det här med tång ens, i synnerhet inte i byggbranschen och dagens konjunktur.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vad är det som gör att du funderar på att anlita detta företag? Gissar på mycket lägre priser?
 
Behöver ju inte vara skumt, bara att företaget inte jobbar mot privatpersoner alls, utan är van vid att jobba mot företag och nöjer sig med det, och inte vill ge sig ut i det okända stöket med konsumenter.

Håller annars med övriga, du måste själv visa i domstol att de brutit något kontrakt, du får ingen hjälp av ARN tex. Domstolen betraktar er som lika parter, så man har ingen fördel där heller jämför med konsument.

Och så är det momsen då, man får vara noga med. Momsredovisning i byggsvängen är inte min starka sida, så kolla upp det.
 
Det blir dels som sagt missade rättighter, ökat ansvar osv. Men även en härva skattemässigt. Och tänk på att du får ingen hjälp av din försäkring om du måste stämma byggaren, eller blir stämd. Såvida du inte även tecknar en företagsförsäkring för ditt företag (och den premien blir inte billig med ett sådant här upplägg).

Ditt företag skall per definition drivas med lönsamhetsmål. Så om du köper en ombyggnad via ditt företag så måste ditt företag lägga på en marginal mot dig. Kanske typ 10%. Annars har du fått en skattepliktig förmån från ditt företag (som beskattas med arbetsgivaravgifter och full inkomstskatt). Sedan blir det "vanlig" företags beskattning för att du skall kunna få ut dina pengar från ditt företag.

Upplägget skulle jag aldrig ens överväga. Stora risker, och en massa praktiskt strul. OM detta blir så mycket billigare (typ >40% "billigare") att det är värt att överväga. Då är något skumt, firman har inte för avsikt att leverera något till dig, bara ta dina pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Äsch, det där stämmer ju inte. Man köper ju ut huset privat till samma pris, går plus minus noll och inga skatteeffekter uppstår.

Förmån blir det bara om företaget upplåter det till under marknadspris.

Man får väl köpa ett lagerbolag (AB) om man vill vara säker, men har man tex en näringsfastighet redan skulle jag inte tvekat en sekund (pga skatten).
 
M -MH- skrev:
Äsch, det där stämmer ju inte. Man köper ju ut huset privat till samma pris, går plus minus noll och inga skatteeffekter uppstår.
Möjligt att det ses på annat sätt om det gäller ett hus. Men som det varit upp tidigare i trådar här. Formellt så får du inte köpa något via din firma till bara anskaffningskostnad. Risken att det upptäcks av skattemyndigheten är normalt sett låg. Men en bättre revisor slår ned på det.

Ingen normal firma skulle gå in i en affär med mig med målet att sälja något till plus minus noll Så låter jag min firma göra affär med mig, så måste den gå med vinst på affären. Annars har du fått en förmån att kunna köpa något till ett pris som firman inte skulle erbjuda någon annan. En förmån beskattas inte efter vad den ev. kostar för din firma, utan för ditt värde att få förmånen.
 
Ja, jag tycker du överdriver svårigheterna med skatten.

Om du tänker dig ett konsultbolag som köper in datorer i bulk och säljer de till anställda, så har du en poäng, då det finns ett marknadsvärde man kan titta på liknande saker. Under det kan man inte sälja.

Men nu är det ett beställningsjobb, staten får in lika mycket skatt om man köpt direkt som via sitt företag.
 
Jag har en konsultkollega som av obegriplig anledning anlitar PWC som revisor. Han har dels sin konsultverksamhet, men även en del småskalig produktion av elektronik.

Han skulle för en del år sedan hempula VVS i ett helt hus och ville ha pressverktyg. På den tiden var det inget man kunde köpa på Rinkabyrör osv. Han hittade en firma som sålde en enklare modell för typ 15 000 kr. Men vägrade sälja till privatpersoner. Så kan tog in den via sin firma, köpte loss den från firman. Revisorn krävde/föreslog att han skulle lägga på 20% för att slippa förmånsbeskattning.

För mig var det obegripligt att han överhuvudtaget köpte loss den. han konstruerar lite speciell högeffekt elektronik, jag föreslog att han skulle hävda att han behövde den för experiment med vattenkylning. Han säger "jag vattenkyler inget", men hur skulle skattemyndigheten kunna veta det? Jag som mest utvecklar mjukvara, men gör lite mindre elektronikgrejor också skulle inte våga köpa en sådan till min firma, skulle aldrig kunna motivera det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
PWC kanske inte vill ha kvar honom som kund?😉
 
J Jaggatagga skrev:
Vadå, ska du betala din egen firma som sedan betalar byggarnas fakturor? Hur görs avdrag för rut/rot?

Låter helskumt. Undvik.
Fast finns det någon rot att få till nybyggen (större komplementbyggnad)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.