Y
Ska försöka återställa huset efter katastrofal målning så får bli nya hängrännor och allt som hör till.

Jag har idag raka krokar likt denna;
Svart rak krok för hängrännor isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men funderar på om dessa skulle vara lyxigare?
Svart ställbar hängränneskrok för regnrännor mot vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ställbart kanske är bra någondag, förmodligen inte, men ändå. Vad tycker ni?
Skulle man stå under och titta upp så vore ju den raka modellen mer diskret.
 
Jag valde den nedre. Inte helt genomtänkt, eftersom rännan kommer ganska långt från pannorna - kroken monteras ju på pannbrädan. När man som jag dessutom har lite väl tjocka ströläkt, blir avståndet ännu längre. Kunde lika gärna lagt rännan på marken och sparat några kronor på krokarna :)

Å andra sidan, monterar man en ordentlig fotplåt, som hindrar skvätt, så blir det ju väldigt gott om plats för handen när man ska rensa hängrännorna.
 
Två helt olika krokar. Den första är ju till för att man skall bocka själv med fall mot stupröret.
Fästs oftast nerfräst i råspont/kilbräda.
Den andra är en ställbar compactrok som man fäster i fotbrädan.
 
Ska vara krok som man knäcker dom är snyggar, vattnet hamnar i rännan, klarar mycker mer snö. Men köp dom som är i plattjärn å inte bockad plåt.

Krok i plattjärn för takränna med flera monteringshål, lämpad för tunga snöbelastningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
dom raka som böjer själv är alltid lyxigare.
dock är ju montage av dom andra enklare
 
Ser ut att va Byggmaxgrejer i första inlägget, ingen kvalla på dom alls. Köp det som johan visar istället.
 
Även planjas ser ut så där.den nedre alltså.
Har sånna själv, funkar bra har plåttak med fotplåt vattnet åker iaf inte förbirännan och krokarna är stabila.
 
johan ivarsson skrev:
Ska vara krok som man knäcker dom är snyggar, vattnet hamnar i rännan, klarar mycker mer snö. Men köp dom som är i plattjärn å inte bockad plåt.

[bild]
Men när snön knäcker dem så är de svårare att byta om mman har plåttak..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.