Behöver er hjälp, ni som gjort resan före mig.

Badrummet är utrivet och jag ska börja beställa prylar. Men när jag tittar på t ex Rinkaby rör så kan jag inte bara av mig själv räkna ut vad jag behöver och vad de olika delarna är till. Det står mycket sällan en förklaring.

Jag har Wirsbo Combipex hemma som jag ska köra med för tappvatten och troligen till element. Blir ju extremt sällan varmare än 60 grader. Jag har koll på halvkopplingar och sådant, men vad behöver jag för grejer när rören ska komma ut ur väggen? Jag ska ha till en duschblandare, en badkarsblandare, tvättställ och toaletten.

Avloppet tror jag att jag fixar, men däremot tycker jag att valet av brunn är klurigt. Vad är det som skiljer modellerna åt egentligen förutom bygghöjden... Dessutom vill frugan ha en sil av metall, vilket det mest verkar finnas till klinker.

Tanken är att rören från element och tappvatten ska mynna ut i en inspektionslucka och sedan därifrån fördelas dit de ska. Jag kommer nämligen att använda befintliga till badrummet.

Mycket tacksam för hjälp med detta.
 
För combipex, antar jag att du menar röri rör, dvs 25mm ytterrör och 15mm innerrör?

För combipex koppling till diverse prylar så får man börja med att fundera över hur rören skall gå, om de ex. skall gå i en vägg och böjas ut ur väggen så behöver du en väggbockfixtur för varje sådant rör. Den gör det möjligt att leda röret i en vägg byggd av 70mm reglar och böja ut röret. Andra rörböjar ger för stor kurvradie, kräver tjockare vägg.

Du behöver sannolikt några vanliga bockfixturer också om rören kommer i golvet och skall böjas upp i väggen.

Som alternativ till väggbockfixturen finns väggdosan (alltså antingen en dosa eller en väggbockfixtur). Dosan har jag aldrig fullt ut begripit hur den fungerar och vad man behöver mera.

Väggbockfixturen har ett "rör" som går ut genom skivorna på väggen, det leder ut skyddsröret. Fixturens stödrör kapas sedan jäms med skivan, skyddsröret skall inte kapas förrän efter kakling. Tätskikt läggs mot skyddröret med för systemet godkända rörmanschetter. Efter kakling kapas skyddsröret jäms med kaklet.

Sedan behöver du ett blandarfäste för Pex rör. Vid valet av sådant så gäller det att kontrollera måtten för skruvhålen, så att de dels inte träffar rörbockfixturen, utan kan fästa i reglar som du satt innan när du fäst fixturerna. Detta är kritiskt, och det finns många blandarfästen på marknaden som inte fungerar med väggbockfixturen. Dvs du måste välja blandarfäste innan du ens påbörjar montering av rören. Till fästet kommer en instruktion om hur man skall kapa innerröret, och det följer med kona etc.

Tänk på att blandare finns idag både med cc160 (svensk standard) och cc150 som gäller i de flesta andra länder. De har helt olika fästen. Den svenska standarden har lekande muttrar på fästet och gängor på blandaren, den internationella har tvärtom, mutter på blandaren.

Till toan och handfatet köper du en "väggbricka" för Pex. Samma sak som blandarfästena rent kopplingsmässigt, men för ett rör (finns väggbrickor för fler rör också). Väggbrickorna finns som system, med en bricka för kopplingen till röret, och tillhörande rörkoppling för övergång till blandarrör eller kromade rör, finns som raka eller i olika vinklar med eller utan avstägningskran. Även för väggbrickorna gäller nogrann planering av kortling i väggen för deras fäste. De behöver sitta ordentligt för det blir avsevärda krafter på dem när man skruvar åt kopplingarna.

Till radiatorn vet jag inte riktigt vad som är bäst, kanske en väggbricka där också.

Titta ev. även på sigro.se, nu är det ett tag sedan jag gjorde vvs i våra badrum, men då hade sigro lite större urval av blandarfästen och väggbrickor än rinkaby.

Tolkar ditt inlägg som att du skall ha matta på golvet, om det samma gäller för väggen så kanske inte mina råd funkar, vet inte riktigt hur man gör då med tätning runt röret.
 
Tack för ditt svar. Jag ska som du trodde använda Pex RIR 15 mm med skyddsrör 25 mm.

Jag ägnade gårdagskvällen åt att studera Uponors hemsida och lästa igenom en broschyr/manual för installation av Pex. Så nu vet jag vad de här väggdosorna och bockfixturerna är för något. Frugan har redan valt ut en serie blandare från Hansgrohe, med 150 cc. Som jag uppfattade det så använda man då dosorna i vilka en nippel monteras som sedan håller blandaren. Över dosan monteras en kåpa som också tätar, om jag fattat rätt. Blir bra mkt snyggare än en fäste som dessutom skruvas genom tätskiktet. Vi köper dem lite "grisen i säcken" eftersom den instruktion som kunde laddas ner var allt annat är tydlig. Det sitter excenterkopplingar på duschblandaren, varför fattar jag inte. Så i värsta fall köper vi hem obrukbara saker.

Vad jag kunde se så sticker dosan ut en bit utanför skivan(orna). Ett membran träs över denna och sedan kommer tätskikt på det. Själva pexen med skyddsrör kommer aldrig fram utan vattnet leds alltså via den där nippeln. Finns tydligen vinkelnipplar också vilket skulle kunna användas till toan på ett bra sätt. Jag uppfattade inte att det gjorde ngn skillnad vilken väggbeklädnad eller tätskikt som skulle användas eftersom dosan fräs ner till rätt "utstick" och tätskiktet läggs på membranet. Vi kommer troligen att blanda plastmatta och våtrumsfärg på väggarna, det beror på vilken planlösning vi kommer fram till. Det är mkt som ska få plats på liten yta.

Radiatorledningarna (prisol) har jag dock inte hunnit att titta på väggbrickor eller fixturer till.


Andra frågor: hur går man bäst tillväga för att provköra systemet innan man byggt bort möjligheten att justera. Eller bygger man klart badrummet och håller tummarna sen? Vi ska flytta på en (bärande) vägg knappt en meter in i sovrummet för att skapa yta. Jag tänkte regla upp den enligt ingenjörens instruktion och dra ledningar i den. Kan man låta sidan mot sovrummet vara öppen till badrummet är klart och sen stänga kanske? Var placerar man bäst ett fördelarskåp?
 
excenterkopplingarna sitter nog där för att kunna använda 160cc blandarfäste
 
låt väggen vara öppen på sovrumssidan, så länge det går
Fördelarskåpet får du inte ha i badrummet egentligen för det går inte att täta mot det...
Om det går så kanske du kan ha öppningen till fördelarskåpet mot sovrummet och med dräneringen ut i badrummet?
Är badrummet stort så du får skåpet långt från duschplatsen så skulle nog jag köra på att ha det i badrummet
 
Jag söker på forumet hur folk gjort med fördelarskåp, och jag blir tokig av alla olika bud. En säger att man inte får ha skåpet i badrummet, en annan säger att det måste vara i badrummet. En säger att ett skvallerrör ska mynna ut i badrummet, en annan att skåpet ska anslutas med vattenlås direkt till avloppet. Vad tusan gäller egentligen?

Det känns logiskt att INTE ha skåpet i rum med tätskikt. Jag är inne på att sätta det ut mot hallen på övervåningen, där skulle det störa minst. Är 8 meter till duschen långt? Alternativt sätter vi det mot sovrummet (inte lika trevligt) men då är det bara dm till duschen, å andra sidan 8 meter till badkaret.

Och vad gäller egentligen för tätskikt där skåpet sitter? Skåpet isig är väl tätt och ev vatten rinner bort i skvallerröret?
 
Jag vet inte om jag följt reglerna helt om skåp. Jag har vid båda våra badrum förrådsrum på andra sidan väggen, i ena fallet en klädkammare, iandra ett förråd under trappan. Så jag har satt fördelaren inne i väggen och flytspacklat och tätat botten och en bit upp på väggarna i utrymmet, om det blir mer än 10cm vatten i utrymmet så kommer det att rinna ut åt "fel" håll. Men jag har gjort ett skvallerrör in mot badrummet. I samma vägg har jag även byggt in fixturen till vägghängd toa, så skvalleröret (ett elrör) mynnar ut i badrummet under toan precis vid golvet.

Det man då inte skulle klara med min lösning är om ett rör helt släpper i fördelarutrymmet, då sväljer troligen inte mitt skvallerör vattenmängden. men Å andra sidan så skulle man nog vara tvungen att ha ett skvallerör i form av minst 50 mm avloppsrör för att tåla ett sådant flöde.
 
Jag skulle nog sätta det ut mot hallen isåfall, köper du ett riktigt fördelarskåp så är det tätt.
Kan tro att det bästa är att ansluta till avlopp men det funkar ju inte alltid så då är det skvallerrör som gäller

Sen kan man ju alltid kompletera med en vattenavstängning, som bryter på ink. vatten
 
Det lutar åt att bygga ngt slags inspektionsskåp in mot sovrummet. Får försöka ordna med en låda som jag kan koppla med ett grövre rör direkt ner i avloppet. Vill helst inte ha ett skvallerrör ut i badrummet.

I skåpet kommer jag koppla vatten och radiatorledningar.

Har gjort en liten bild av hur vatten och avlopp dras i rummet. Verkar det vettigt? Observera att det inte blir en brunn vid badkaret.
 
  • Badrummet vvs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrummet 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nino skrev:
excenterkopplingarna sitter nog där för att kunna använda 160cc blandarfäste
Har funderat på detta. Det står att blandaren ska anslutas 150 cc. Jag chansar nog och köper montageskena för 150 cc. De är ju inte apdyra om det skulle vara fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.