Hej forummet!

Lessen om denna fråga redan ställts, men jag har inte hittat svaret någonstans.

Mina svärföräldrar vill göra om källaren i sitt hus från 1949 till boutrymme och därför lägga in golvärme. De har hittat Roth Compactsystem med minimal isolering som spacklas/limmas in i golvet (http://www.rothscandinavia.se/golv_forlaggningssatt_lagbyggande.php). Huset är precis platonlagt på höga sidan om suterängkällaren, resten är i stort sätt över mark.

Vilka problem kan/kommer att uppstå med golvvärme direkt på betonggolvet, förutom väldigt hög värmeförbrukning? De har tänkt klinkers som golvmaterial överallt utom i det tänkta sovrummet, där det blir parkett eller liknande. Blir det bättre om man använder isolering under golvvärmen, t.ex. Uponor Golvvämesystem 20 i golvvärmeskiva med 50mm frigolit under (http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...ite/Produkter/golvvxrme/page1000300134078.jsp).

Huset är utan isolering, väggarna i källaren är betonghålsten och på övervåningen är det bara trä och puts, så jag är rädd att golvvärme inte ens räcker till för att värma källaren. Källargolvet är oisolerat och är gjutet på sprängsten.
De problem jag fruktar är naturligtvis fuktproblem med mögelelände.

Sen tycker jag personligen att det är vansinne med oisolerad golvvärme i källaren, då tappar man säkert nästan hälften av värmen ner i marken och måste dimensionera upp värmesystemet, men det är ju en annan sak...
 
Dr._SiC skrev:
Ett potentiellt problem med vattenburengolvvärme och lite isolering är att det kan bli fuktvandring eftersom det stängs av på sommaren. Det går väl iof att lösa med lite shuntar. Dock har jag aldrig hört talas om någon som verkligen har fått problem med det. Det är alltid andra eller tredjehands information om någon som hörde talas om någon som hade fått problem. På gränsen till mytbildning alltså.
Näe jag skulle faktiskt vilja höra den teoretiska beskrivningen av detta problem så att man kan bilda sig en egen uppfattning. Resonemanget får gärna utgå från att marken under plattan har RF 100%, vilket ju alltid är fallet.

I övrigt så tror jag det är klokt att få till några centimeters isolering, och precis som påpekats är det rätt stor skillnad på att ha noll isolering eller några centimeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.