Hej,
På vår framsida av huset har vi precis sått gräs på en del av ytan. I bakkant är det makadam för dränering och i framkant en låg mur. Nu ska vi plantera perenner vid gräset och funderar på vad som blir snyggast. Ska vi ha perenner i en rabatt längs med hela muren för att vid entrén avsluta med en större rabatt, eller ska vi sätta blommande buske och enstaka perenn i mitten av gräset och bara ha en större rabatt vid entrén (dvs inget längs muren)?
 
  • Nyplanerad gräsyta på framsidan av ett hus, täckt med väv. Stenmur i framkant och makadam i bakkant, med planteringar bredvid entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon anledning till att ni vill ha gräsmatta på den där lilla snutten? Känns väldigt bökigt att klippa där och knappast en plats för gräsmattehäng.. . Jag hade satt några små träd och haft en bottenplantering med låga buskar eller kravlösa perenner som tex daggkåpa.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jag skulle nog "speglat" daggkåpan vid entrén så att den växer symmetriskt på båda sidor. Kan ju så klar vara fint att samplantera med något som sticker upp mellan plantorna med gör det då på båda sidor.

Sen är ju frågan om man vill ha ett lugnt eller ett frodigt intryck, samt om man tycker om att rensa ogräs eller klippa gräs. Jag skulle antingen hålla det minimalistiskt med något litet träd och buskar och ha gräs hela vägen fram till muren, eller gå all-in och göra en rabatt av hela ytan. Jag tycker att gräsmattor gör sig bäst när de har en samlad, genomtänkt form, och inte bara består av remsor och konstiga former som "blev över".
 
  • Gilla
Juliajuliaj och 2 till
  • Laddar…
Den platsen är väl perfekt för att göra något personligt av, något som inte finns hos alla grannar.

Hela ytan kan täckas med grus, placera en ganska stor sten på vänster eller höger sida, inte i mitten. Plantera tre japanska Miscanthus gräs asymmetriskt på platsen https://tradgardsakademin.se/miscanthus/

Komplettera det hela med en liten japansk lönn, kanske Acer palmatum ´Orange Dream´ och voilá så har du en utsökt vacker plantering att njuta av.
 
  • Gilla
Juliajuliaj och 1 till
  • Laddar…
Ser också ut som ett guldläge att plantera tre små vårblommande träd i en prydlig rad. Typ japansk körsbär eller magnolia. Den sistnämnda har iaf snälla (men känsliga) rötter som inte lär bråka med dräneringen. Buxbom eller annat vintergrönt kan ge lite struktur som även ger effekt på vintern. Antingen som en knähög häck längs muren eller som klot längre in.
Både träd och vintergrönt blir dock ganska trista på sommaren så man får hitta något som blommar då. Typ pioner. Sen gärna även något som blommar ännu senare och tar vid. Der är snyggt att kombinera perenner med kontrasterande färg och form på lövverket, så att det inte bara smälter ihop till en enda grön massa. Och att respektera plantavståndet istället för att försöka snåla (det kommer bli många plantor :)

Men viktigast är att plantera sånt som trivs med tanke på odlingszon, jordmån och solläge, och där har vi inte fått så mycket information :)
 
  • Gilla
Juliajuliaj
  • Laddar…
Tack!! Det är östläge, till del syd, solen når dit främst morgon/förmiddag men mitt i sommaren även fram till lunch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.