Hej,

Detta blir mitt första inlägg på forumet. Jag har sökt efter men inte hittat någon information i nämnda ämne.

Jag har precis blivit med hus (igen) och det finns en hel del att göra. Jag tänkte utnyttja internet för att få lite offerter (bla för att lägga om taket) men fastnade lite då jag upptäckte hur många liknande sidor det finns. Nedan ett snabbt axplock...

http://www.brabyggare.se
http://www.hantverkare.se
http://offerta.se
http://www.servicefinder.se

Har ingen lust att skicka in fråga till alla dessa så jag hoppas kunna få rekommedation här om vilken/vilka som är bra.

mvh,

CJ
 
Det är väl tveksamt om någon av dem är jättebra. De duktigaste hantverkarna brukar ha så lång kö av jobb att de aldrig behöver bry sig om sådana tjänster.

Jag har själv frågat hos brabyggare om en påbyggnad av huset, fick många svar. men ingen av dem kändes bra. Efterssom jag aldrig anlitade ngn. av dem så vet jag inte hur dåliga de var. jag hittade en snickare via referenser som gjorde ett bra jobb till avsevärt lägre pris än de förslag jag fick via brabyggare.

En kollega frågade om ett eljobb på brabyggare, fick tag i en firma som han nästan anlitade, men när han på mitt förslag bad att få se firmans behörighetsbevis, så visade det sig att det saknades. Just när det gäller el så är det kriminellt att inte ha behörighet (kan ge 12 månaders fängelse).

Samma kollega anlitade golvläggare via offerta, golvläggarfirman dök upp med 2 kraftigt berusade golvläggare som efter diverse strul lyckades lägga 4 kvm klickgolv på 8 timmar (resultatet var OK). Golvläggarfirman hade lång historia med goda referenser.
 
A
Hör med arbetskollegor, släkt, vänner mm först och försök hitta en bra hantverkare den vägen. Det finns alltid någon som har haft turen att hitta en riktig hantverkare.
 
Hmm, ja det verkade ju inte så positivt. Saken är den att jag flyttar till en ort där jag inte har något vidare kontaktnät, annars är det ju klart bäst om man kan hitta hantverkare via referenser från någon man litar på.

Jag tänkte att om jag utnyttjar någon av nämnda sidor så skulle jag i alla fall få en utgångspunkt...
 
Det kan säkert vara bättre än inget, men var skeptisk. Tänk också på att hos många av de här tjänsterna finns det inlägg med "omdömmen" om firmorna, dessa skall man ta med en stor nypa salt, det är i många fall firmorna själv som varit inne och givit omdömmen.

Vi ser fenomenet även här på byggahus, men vi är ganska duktiga (tror vi) på att detektera och ta bort falska omdömmen.
 
Gå in på en byggmarknad där proffsen handlar i ditt område och fråga dem vilka bra hantverkare som finns i närheten. Då får du ett utbud att välja mellan och då kan du kolla med grannar för att sortera bort "Hederlige Harrys Händiga Hantverksbolag" och begära in offert från övriga.
 
  • Gilla
Byggpanje
  • Laddar…
Det stämmer nog att bra hantverkare är hett eftertraktade, speciellt de senaste 1-2 åren har det varit stort tryck i byggsvängen. Det finns dock många hantverkarfirmor i Sverige, och ingen har 100% beläggning året runt och även de allra största och mest seriösa använder nog åtminstone en förmedlingssajt.

Jag skulle nog rekommendera en eller två av de större som har många firmor anslutna, t.ex. Offerta.se eller Servicestart. Jag har lyckades hitta bra hantverkare till mitt renoveringsprojekt i Södertälje när jag använde Offerta.se.

Förmedlingssajterna är ingen garanti för seriositet förutom att de brukar kolla F-skatt, skuldfrihet et.c. De är dock gratis att använda och jag tycker det är ganska lätt att skilja agnarna från vetet bland de förslag jag får. Får du bara oseriösa kan du alltid prova igen efter 1-2 dagar eftersom det brukar vara först till kvarn som gäller.
 
V
*****************************
OBS!!!!!!!!!!!!!

Detta är ett inlägg med Dold reklam från företaget själv Som uppenbarligen helt saknar nöjda kunder och därför skriver här och låtsas vara nöjd användare.

/Moderatorn
****************************

Hej,
En tjänsteförmedlare du inte nämnt är Dorunner.se . Vet inte riktigt hur jag kom in hos dom men gjorde en offertförfrågan hos dom avseende just omfattande renoveringar då jag köpte en sommarstuga som jag nu spenderat hela sommaren i. Kände också att det var svårt att veta vem man skulle använda där, då det är är ett relativt glest område som saknar den här typen av byggföretag.

Måste säga att jag blev riktigt positivt överraskad och jag fick god respons av seriösa bolag. Att få se på referensbyggen var inga problem och byggbolaget jag valde kom ut och tittade på stugan innan vi bestämt något. De hade varit många år i branschen och det gick enkelt att kolla upp att detta stämde.

Helt klart värt att testa dom tycker jag, känns inte som att man har så mycket att förlora, man behöver aldrig ingå avtal bara för att man gör en offertförfrågan?

Hoppas det löser sig.
 
Redigerat av moderator:
Jag har använt offerta ett par gånger. Dels för renovering av lägenhet, golv och ommålning. Dels för flytt+städ och nu senast för altanbygge.

Det har varit ett antal bra svar, oftast är det relativt nystartade företag som inte hunnit bygga upp en kundstock ännu (åtminstone så har det varit så för mig) och de har då varit måna om att göra ett bra jobb och få bra referenser. Jag har varit nojjig varje gång och blivit positivt överraskad över att det funkat så pass bra.

Å andra sidan har jag varit ganska omständig med att begära in detaljerade offerter, träffa flera gånger, stämma av osv för att dels se om de "orkar", dels se till att minimera risken för missförstånd.
 
Som hantverkare/företagare blir man uppringd stup i kvarten av dessa "sidor" för att dom vill ha en med. Spelar ingen roll att man försöker förklara att man dels har fullt upp redan, har egna kontaktnätverk med kunder, gör reklam för sig på eget vis och säger rakt ut åt dom att man inte vill hamna i samma gengre som vissa företag dom redan har på sin sida pga ditten och datten. Jag själv skulle dra mig väldigt länge innan jag anlitar någon från dessa sidor (ja nu har jag ju ändå kontakter) just för att många av de som inte får jobb ändå genom referenser och direkta offertförfrågan från folk söker sina kunder där. Oseriösa eller inte är ju frågan men i mitt område på vissa sidor i min bransch så känner jag till många och nääää.....
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
hempularen skrev:
Vi ser fenomenet även här på byggahus, men vi är ganska duktiga (tror vi) på att detektera och ta bort falska omdömmen.
Två förstainlägg från medlemmar som anslöt sig samma dag, och som skrev positiva omdömen om offert-tjänster? ;)
 
Glufsglufs skrev:
Som hantverkare/företagare blir man uppringd stup i kvarten av dessa "sidor" för att dom vill ha en med. Spelar ingen roll att man försöker förklara att man dels har fullt upp redan, har egna kontaktnätverk med kunder, gör reklam för sig på eget vis och säger rakt ut åt dom att man inte vill hamna i samma gengre som vissa företag dom redan har på sin sida pga ditten och datten. Jag själv skulle dra mig väldigt länge innan jag anlitar någon från dessa sidor (ja nu har jag ju ändå kontakter) just för att många av de som inte får jobb ändå genom referenser och direkta offertförfrågan från folk söker sina kunder där. Oseriösa eller inte är ju frågan men i mitt område på vissa sidor i min bransch så känner jag till många och nääää.....
Instämmer helt!
Jag hade inte vågat anita någon från dessa sidor eftersom man vet att de duktiga inte vill synas i dessa sammanhang. De har att göra ändå.

Jag hade isåfall hellre (om jag helt saknade arbetskollegor och annat på min nya bostadsort) valt att knacka dörr på hus som uppenbarligen blivit om/ny eller tillbyggda i närområdet nyligen för att få personliga referenser av verkliga kunder.
Det är nog väl satsad tid.
 
  • Gilla
bivven
  • Laddar…
Ok en liten uppdatering om dorunner.se. Det har som sagt visat sig vara en representant för bolaget själv som står bakom inlägget.

Tittar man på företaget bakom så är det en namnkunnig styrelse som dock inte är direkt känd i bygg eller hantverkarsammanhang, Styrelseordföranden är aktiv även i Kaplans Auktioner, Loanland och ytterligare några tiotal bolag. Dorunner.se förefaller vara en rent finansiell konstruktion utan relevant kompetens.
 
R
Någon uppdatering kring vilka, om någon, av dessa internettjänster som är bra? Tycker att det så här ett par år senare borde kanske skett en konsolidering och att branschen skulle mognat?

Jag letar just nu någon med gaslicens och ryktesvis är det knasigt dyrt att anlita så jag är ganska angelägen om att hitta något bra.
 
  • Gilla
Åsa Wallenrud
  • Laddar…
Ser gärna en uppdatering jag med. Använde någon av dessa (minns ej vilken) för ett enkelt eljobb. Fick några svar, två skulle komma och kolla. Den ena dök aldrig upp och svarade inte på mail. Den andra kom med ansåg att jag skulle renovera typ hela lgh pga rotavdraget. Han blev sur när jag bara ville ha detta lilla enkla jobb på en timme.
Så nu vågar jag inte använda dessa tjänster längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.