Hejsan

Vilka myndigheter bör man kontakta innan man köper ett hus? Exempel på saker som jag kan tänka mig är bra att veta innan man skriver på är:

Vilka servitut finns registrerade? (Länsstyrelse/tingsrätten)

Finns det planer på skärpta krav för enskilda avlopp? (Kommunen, nämnd???)

Finns det några hinder för ev framtida bygglov? (Byggnadsnämnden)

Planeras det en sexfilig motorväg över tomten?
(Kommunen, nämnd???)

Kolla så att det inte finns några svartbyggen.
(Byggnadsnämnden)

Fyll gärna på med allt jag missat och missuppfattat!

 
Det blev visst smileys av mina frågetecken men buskapet gick nog fram ändå.
 
Kontrollera att mäklaren är OK, dvs kontakta länstyrelsens mäklarregister.

Det går i vissa fall att få ut radonmärningsprotokoll, vet inte vilken myndighet, men fråga ssdsbyggnadkontoret (som byggnadsnämnden heter här i Stockholm).

Bör gå att få taxeringsvärdet kontrollerat via skattemyndigheten.

Om du ändå kontrollerar servitut, så kan du passa på att kontrollera vilka pantbrev som finns uttagna, Observera att detta skall mäklaren också göra, och det skall finnas en färsk sådan kontroll gjord i samband med slutbetalning, om man litar på en gammal lista så kan säljaren ha tagit ut nya lån som ni inte vet om.

Det där med sexfilig mtorväg, kontrollera vilka planärenden som finns i närområdet, inte bara vägar. Det kan ju handla om industrietableringar etc. Ställ frågan tillräckligt brett så att dom inte kan mörka något. Ibland finns det planärenden som kommunen helst vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt om.

En ofta förbisedd sak är vilken skola som har upptagningsområde. Om det finns någon skola som ni vet att ni inte vill ha era barn (ev. blivande barn) i. Så kontrollera att det inte är den som har upptagningsområde där. Och lyssna inte på säljare eller mäklare, fråga skolorna i området. Talar av egen erfarenhet min då 6 årige son fick gå på utredning om magsår efter 1 termin i sexårsverksamheten.

Det finns något som kallas för gatukostnadsersättning som i vissa fall kan tas ut på hus som är 50-60 år gamla (normalt tror jag de tas ut vid nyplanering av område) trots att det inte gjorts några störe ändringar i gatorna. Dessa avgifter kan så vitt jag förstår bara tas ut en gång för fastigheten, men de kan ligga på 50-300 000. Vet inte exakt hur man kontrollerar detta. Men de bör kunna tipsa på stadsbyggnadskontoret.
 
Om fastigheten ligger utanför kommunalt VA-område och du tänker begära bygglov: Kontakta hälsovårdskontoret! Denna myndighet är byggnadsnämndens remissinstans för vatten och avlopp.

Radonmätning faller också under hälsovården. Saknas radonprotokoll kan man begära mätning till hyfsat billig peng (förslagsvis INNAN man köper... ). Detta är tillrådigt dels om fastigheten ligger inom riskområde och dels om där finns byggnad av lättbetong.

Hälsovårdskontoret kan också upplysa om eventuellt naturskydd i trakten.

Hälsovårds- och byggnadskontor korsar väldigt ofta varandras vägar. Samtidigt är det mer regel än undantag att de är kass på att snacka med varandra. Därför är det vettigt att så tidigt som möjligt bygga upp goda kontakter på bägge ställena.
 
Ni kanske har en kung på tomten.........?

Fornminnen............

Kan ställa till "proböem" eller intresse 8)

Vi visste inget men nu har vi ett intresse ;D

Var nyfiken :surprised:

http://www.krobykvarn.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.