P
Hej,

Har en källartrapp som inte är vacker...
Den ser ut att vara platsgjuten från när huset byggdes 1970 och har antagligen inte fått någon kärlek sedan dess.
Muren mot gräsmattan är grov i strukturen (Ser ut som man inte vibbat betongen)och har antagligen strukits med kallasfalt någon gång i tidernas begynnelse.
Husgrunden är målad med okänd färg som sitter bra i underlaget utom på ett par ställen där man kunnat skrapa bort flagor som är spröda och går att knäcka av (inte seg).

Nu har jag börjat fixa till eländet men har råkat på lite funderingar runt vilka material som ska användas.
Målet är att släta till ytan på yttermuren så ytan matchar putsade husgrunden och sedan måla allt i samma färg (Annan kulör än den som är i dag). Även trappstegen är tänkta att få färg.

1
Weber easy repair funkar bra som spackel på betongytor. Har redan provat fläckvis, med en primer, på en del ytor och det har funkat bra så här långt och reparationsbruket funkar fint, men insåg att den var en akrylatbaserad primer vilket inte är optimalt då den inte andas. Dessutom vet man ju inte hur det funkar i långa loppet. Gjort är gjort och då det är fläckvis tror jag muren kan andas tillräckligt ändå. Dessutom är den dränerad med isodrän. Men finns det någon primer eller liknande som garanterar att reparationsbruket fäster på det gamla underlaget om jag ska fortsätta? Är lite rädd att det är svårt att få nått att fästa på kallasfalten.

2
Finns det någon rekommenderad färg för trappstegen? När jag frågat runt på färgbutiker så blir svaret att det finns ingen som håller i längden. Men vad säger forumets erfarenheter? Finns det nån bra färg för trappsteg utomhus? Hur kan man sedan få trappen mindre livsfarlig på vintern om man målar med en färg som ju antagligen är glattare än betong?

Dessutom: Hur får man bäst bort gammal mossa? Har redan dödat av den men det är svårt att få bort det som bitit sig fast i betongen. Stålborste funkar, men det är svårt att nå ner helt på djupet.


Nedsliten betongtrappa i källare med ojämn yta och mossa, mot en vit vägg och svart ledstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Henke007 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.