Jag bygger med "finsk standard" grund dvs gjuten sula (runt ytterväggar) med 4 varv leca murat ovanpå och sen fyller man med grus + issolering + armering och så gjuter man platta på vanligt vis.

Jag undrar vilka lutningar man ska ha på avloppsrör som går i grunden (under plattan) dels för toa vatten endast och dels för tvättvatten. Jag ska alltså ha 2 skilda stammar. Min VVS konsult hävdar att man ska ha 10 promille lutning men det låter lite tycker jag. 1-2% brukar ju vara det som rekommenderas på forumet. Vad brukar du rekomendera?

Ytterligare undrar jag hur man ska göra med rören för toan, väljer jag att göra fallet i höjd med under sulan (dvs ca 1 meter under plattan) så blir det ganska högt "fritt fall" under toan. Är det bättre att gå upp med rören så att fallet blir strax under issoleringen med två 45 graders böjar neråt för att komma ner en meter för att komma ut under sulan eller att ha hela stammen i under kant av sulan? (hoppas du förstår...)

En trejde fråga är att när man kopplar på sig på stammen med ett Y rör, ska man då vända inloppet uppåt eller åt sidan? (Har man det uppåt så trillar ju vattnet över kanten så att säga medan har man det åt sidan så blir svängen lite mjukare)

På utsidan av huset kommer det att bli ganska mycket fall ut till minireningsverket, rören ska ha varsin rensbrun för att sedan gå ihop till ett rör och vidare till reningsverket. Jag upskattar fallet till kanske 1meter på 7-10m rörlängd. Ser du några problem med det?
 
Hej!
1. Lutningen på en horisontell avloppsledning bör vara minst 1 cm/m vilket gör 1/100. Din VVS-konsult har alltså rätt.
2. Jag skulle nog rekommendera att gå upp med rören strax efter sulan och låta dem ligga där med rätt fall (1/100) hela vägen under plattan.
3. Jag har svårt att förstå hur du menar här för vad jag vet finns det inga Y-rör utan du får använda dig av 2 st grenrör istället.
4. Nej jag ser inga problem med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.