Ska dra igång projekt köks renovering och ska bygga in LED spotar i hela det nya innertaket.

Ytan är ca 4,6m X 5,5m och 2,50 i takhöjd. Någon som vet hur många ca och hur starka (W) jag behöver för detta utrymmet?

Dem ska vara dimbara. Kommer även skicka upp nytt innertak i angränsande vardagstumm och slänga upp LED spotar där också så det blir ju ett gäng.


Har kollat på Malmbergs MD-99 LED 5W Vit 500mA IP44 2700K någon som vet om den funkar?
 
Ingen som vet vart man kan hitta info?
 
Det är flera faktorer som spelar in. Ex. färg och reflektionsgrad på väggar, tak och golv. samt övrig inredning. Hur möbleringen ser ut.
För att kunna ge ett exakt svar så behöver man göra en belysningsberäkning i ex diaLUX.
 
Ett grovhhugget Svar 500lux över arbetsbänk och 200 som allmänbelysni g vid 80cm över golv. Så det är bara att läsa manualer och räkna
 
Har precis gjort ett uterum med "vanligt" isolerat tak, storlek 6*6 meter satte 16 st MD350 (4st * fyra rader), första raden sitter på ca 2,40 och mitten raderna på drygt 3 meters höjd, drar man på fullt så hade det fungerat utmärkt som allmän belysning även i ett kök, gjorde inga beräkningar men testade med en lös ledlampa för att få en uppfattning om vilken yta den täckte på olika höjd. Kan ju jämföra med mitt kök, som till stor del består av en köksö 1.2*2.5 meter, där sitter 3 st från början 50W halogen men numera 5W led på varje sida , cc 60 , samt ca 6 stycken mitt över ön på lägre höjd, alltså totalt 12 lampor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.